Familiile victimelor accidentelor Boeing 737 MAX contestă acordul cu Departamentul Justiției
Familiile unora dintre cele 346 de persoane care și-au pierdut viața în prăbușirile aeronavelor Boeing 737 MAX intenționează să se opună unui acord preliminar între Boeing și Departamentul Justiției al SUA (DOJ), care ar permite companiei să evite un proces penal. Aceasta a fost declarația avocatului familiilor, care a adăugat că termenul pentru depunerea obiecțiilor scrise este până joi.
Departamentul Justiției a prezentat vineri detaliile acordului într-o întâlnire de peste două ore cu familiile victimelor. Avocatul Paul Cassell, care le reprezintă, a subliniat că familiile consideră acest acord insuficient pentru a trage Boeing la răspundere, având în vedere că un judecător federal a numit anterior prăbușirile drept „cea mai letală crimă corporativă din istoria SUA”.
DOJ a precizat că nu a luat încă o decizie finală cu privire la semnarea acordului sau la continuarea procesului, decizia urmând a fi luată după consultările cu familiile victimelor. Acordul ar împiedica organizarea procesului programat pentru 23 iunie, în care Boeing este acuzată că a indus în eroare autoritățile de reglementare americane în legătură cu un sistem esențial de control al zborului la modelul 737 MAX.
În cazul în care acordul este semnat, Boeing ar evita o condamnare penală, ceea ce ar reprezenta o lovitură pentru familiile victimelor, care au cerut insistent trimiterea companiei în judecată. Avocatul Cassell a declarat că noul acord este un regres față de vara trecută, când Boeing era pregătită să își recunoască vinovăția.
În iulie 2023, Boeing a fost de acord să pledeze vinovată pentru conspirație la fraudă penală și să plătească o amendă de până la 487,2 milioane de dolari. Potrivit DOJ, detaliile finale ale unui eventual acord de neurmărire penală nu au fost încă negociate oficial. Vineri, autoritățile americane au informat familiile că Boeing ar urma să plătească suplimentar 444,5 milioane de dolari într-un fond destinat victimelor accidentelor, sumă ce s-ar adăuga celor 500 de milioane deja plătite de companie în 2021.
În prezent, Boeing se află sub o supraveghere strictă din partea Administrației Federale a Aviației (FAA), în special după incidentul din ianuarie 2024, când un avion MAX 9, lipsit de patru șuruburi esențiale, a suferit o avarie gravă în zbor. În urma acestui incident, FAA a impus un plafon de producție de 38 de avioane pe lună.
