Revizuirea canalelor Dunăre-Marea Neagră și Poarta Albă – Midia-Năvodari rămâne suspendată
Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile a anulat o licitație estimată la 1,209 miliarde de lei, fără TVA, pentru executarea lucrărilor necesare siguranței navigației pe Canalul Dunăre-Marea Neagră și Canalul Poarta Albă-Midia-Năvodari. La procedură s-au înscris, în octombrie 2024, asocierile formate din Frasinul (lider), Laurențiu H, Austro Someș Trading, Aquaproiect și Aqua Prociv Proiect, respectiv Maristar Com (lider), Solis Via, E-One Holdings și Automagistral-Pivden.
Investiția ar fi fost finanțată din fonduri europene prin Programul Transport. Contractul s-ar fi derulat pe o durată de 11 luni pentru etapa de proiectare, plus 60 de luni pentru execuția lucrărilor.
Informații suplimentare despre canale
Canalul Dunăre-București a avut contractul pentru studiul de fezabilitate necesar finalizării proiectului semnat în vara anului 2023, iar durata de realizare este de un an. Canalul Dunăre-Marea Neagră, inaugurat în 1984, are o lungime de 64 de kilometri, iar Poarta Albă, Midia-Năvodari, inaugurat în 1987, are o lungime de 27 km.
Canalul Dunăre-Marea Neagră este încadrat drept construcție de clasă deosebită (clasa II) deoarece asigură alimentarea cu apă a Centralei Nucleare de la Cernavodă și este definit drept cale navigabilă de importanță europeană în acordul European privind marile căi de navigație de la Geneva 1996. Canalul Poarta Albă-Midia-Năvodari este de importanță medie.
Principalele mărfuri transportate pe cele două canale sunt produse de balastieră și carieră, nisip, minereuri, materiale de construcții, cereale, cocs, cărbune combustibili, materii prime diverse, produse semi-prelucrate din industria lemnului și metalurgică.
Problemele de infrastructură
Ministerul Transporturilor a subliniat că, deși canalele au fost inaugurate în 1984 și 1987, nu au fost executate toate lucrările din proiectele inițiale, iar unele lucrări au suferit degradări și distrugeri. Contractul nu vizează porturile și ecluzele. În 1985, o comisie tehnică a verificat situația Canalului Dunăre-Marea Neagră și lucrările rămase de executat pentru stabilizarea zonei de creastă a taluzurilor dintre Murfatlar și Agigea. După deschiderea Canalului Poarta Albă-Midia-Năvodari, muncitorii și utilajele au fost transferate pentru execuția canalului Dunăre-București, iar lucrările care ar fi trebuit finalizate au fost abandonate sau întârziate.
Caietul de sarcini este realizat în baza studiului de fezabilitate din 2022 predat de AquaProiect. Studiul de fezabilitate are în vedere identificarea soluțiilor tehnice pentru creșterea siguranței navigației, asigurarea stabilității versanților și malurilor canalelor navigabile, precum și posibilitatea creșterii vitezei de navigație pe acestea fără a periclita malurile secțiunii udate a pereului din piatra brută. Proiectul include elaborarea de expertize tehnice pentru construcțiile, amenajările hidrotehnice, drumurile și podurile amplasate de-a lungul canalelor Dunăre-Marea Neagră și Poarta Albă-Midia-Năvodari, precum și desfășurarea studiilor batimetrice, studiilor geotehnice și studiilor de analiză și stabilitate a malurilor pentru ambele canale navigabile. Au fost obținute toate avizele solicitate prin Certificatul de urbanism de la instituțiile emitente.
