Polonia investighează posibile influențe externe asupra alegerilor sale
Polonia a anunțat descoperirea unei posibile intervenții în campania sa electorală prezidențială, prin reclame pe Facebook care ar putea fi finanțate din străinătate. Guvernele europene sunt în alertă pentru indicii de interferență electorală, în contextul în care România a anulat alegerile prezidențiale în decembrie din cauza acuzațiilor de interferență rusească, acuzații pe care Moscova le-a negat.
Primul tur al alegerilor poloneze se va desfășura duminică, având ca principali candidați pe primarul liberal al Varșoviei, Rafal Trzaskowski, membru al Platformei Civice, istoricul Karol Nawrocki, care conduce Institutul de Memorie Națională din Polonia și candidează din partea PiS, și naționalistul de extremă dreapta Slawomir Mentzen.
Centrul de analiză a dezinformării NASK a identificat reclame politice pe Facebook care ar putea fi finanțate din străinătate. Aceste materiale au fost afișate în Polonia, unde conturile de publicitate implicate în campanie au cheltuit mai mult pe materiale politice în ultimele 7 zile decât orice comitet electoral. NASK nu a specificat din ce țară ar putea proveni finanțarea.
Reclamele au susținut aparent unul dintre candidați, dar ar fi putut avea ca scop destabilizarea situației din țară. Andrzej Kozlowski, șeful echipei de analiză a tendințelor narative din cadrul NASK, a declarat că reclamele urmăreau să discrediteze pe Nawrocki și Mentzen, susținând aparent pe Trzaskowski, dar ar putea fi, de fapt, o provocare.
NASK a raportat conturile în cauză societății-mamă a Facebook, Meta, pentru a fi blocate și a informat Agenția de Securitate Internă a Poloniei, lucrându-se la determinarea originii și finanțării reclamelor. Polonia a declarat anterior că rolul său de centru pentru ajutorul acordat Ucrainei o face o țintă principală pentru spionajul și atacurile cibernetice rusești.
Ministrul afacerilor digitale, Krzysztof Gawkowski, a afirmat că Polonia se confruntă cu o „încercare fără precedent de intervenție în procesul electoral din partea Rusiei”, menționând cheltuieli de „sute de mii de zloți” pentru reclame, dar fără a putea confirma dacă Rusia este în spatele acestei campanii. Rusia a negat acuzațiile anterioare de imixtiune în alegerile străine.
