Guvernul alocă fonduri pentru aeroporturi pentru a preveni pierderi financiare
Guvernul pregătește alocarea a peste jumătate de miliard de lei din Fondul de rezervă bugetară pentru recuperarea întârzierilor la lucrările de modernizare a aeroporturilor din Craiova, Târgu Mureș, Satu Mare și Tăuții Măgherăuș (Maramureș). Jumătate din sumă va fi direcționată către aeroportul din Craiova, având în vedere riscul pierderii unei finanțări de 1 miliard lei din fonduri europene, în absența acestor alocări.
Lucrările menționate au fost inițial finanțate prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020 și trebuiau finalizate până la termenul-limită de 31 decembrie 2023, acestea nefiind eligibile pentru a fi transferate în cadrul Programului Transport 2021-2027.
Aeroporturile afectate și sumele necesare pentru finalizarea proiectelor sunt următoarele:
- Aeroportul Satu Mare:
- Proiectul ”Dezvoltarea infrastructurii aeroportuare a Aeroportului Satu Mare prin îmbunătățirea condițiilor de siguranță aeroportuară” – 7.842.988 lei
- Proiectul ”Reabilitarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Satu Mare” – 43.215.572 lei
- Total necesar: 51.058.559 lei (fără TVA)
- Aeroportul Internațional Maramureș:
- Extinderea și modernizarea terminalului pentru pasageri – 65.000.000 lei
- Aeroportul Internațional Craiova:
- Extindere și modernizare – 250.000.000 lei
- Aeroportul Transilvania – Târgu Mureș:
- Modernizarea aeroportului cu includerea obiectivelor din Master Planul General de Transport – 150.000.000 lei
Totalul necesar pentru finalizarea acestor proiecte este de 516 milioane lei (fără TVA).
Autoritățile susțin că lucrările de modernizare a aeroporturilor sunt în desfășurare, iar blocajele financiare pun în pericol finalizarea acestora. Selecția proiectelor s-a realizat având în vedere volumul lucrărilor rămase de executat și graficul de plăți actualizat, având în vedere că aeroporturile respective nu dispun de surse alternative de finanțare.
Potrivit guvernului, fără o intervenție imediată, există riscul real de a pierde finanțările europene deja utilizate, ceea ce ar conduce la recuperarea unor sume de aproximativ 1 miliard de lei de către Comisia Europeană. Nefinalizarea proiectelor în termenul stabilit va obliga statul român să suporte această pierdere din bugetul propriu, având un impact bugetar semnificativ.
