Runda de idei între Nicușor Dan și George Simion: Propuneri inovatoare pentru viitorul educației
România se confruntă cu rate ridicate de abandon școlar și analfabetism funcțional. În cadrul dezbaterii organizate de Euronews, candidații la alegerile prezidențiale din 18 mai, George Simion și Nicușor Dan, au discutat despre viziunea lor pentru sistemul educațional și competențele pe care ar trebui să le dezvolte elevii la finalul școlii.
George Simion a criticat propunerea ministrului Educației, Daniel David, de a include problema educației în CSAT, afirmând: „Nu ne putem masca propria incompetență incluzând toate domeniile în CSAT, declarând toate chestiunile ca fiind de securitate națională. Dar aș include sărăcia. Este atribuția ministrului Educației, iar mediul universitar trebuie să se implice în asigurarea accesibilității pentru cei trei sferturi de elevi care nu au ocazia să frecventeze o facultate. Din păcate, elevii sunt ignorați, iar profesorii debutanți câștigă doar 3.700 de lei, ceea ce reflectă disprețul autorităților.”
Nicușor Dan a contrazis această opinie, subliniind că educația este o „chestiune de siguranță națională”. El a adăugat: „Suntem deja pe deficit de forță de muncă. Meseriile viitorului cer o calificare tot mai înaltă. Dacă nu corectăm rapid gradul de analfabetism funcțional, ne vom trezi în situația de a aduce forță de muncă din alte țări. Un răspuns este finanțarea, astfel încât să stimulăm oamenii să intre în sistemul de educație. Este important să ne uităm la programele școlare pentru a asigura că deprinderile pe care copiii le dobândesc în școală sunt adaptate vieții reale și pieței de muncă. Pregătirea profesorilor pentru noile provocări este esențială, iar aceștia trebuie să învețe cum să îi instruiască pe copii.”
Cei doi candidați au fost întrebați cum pot asigura că un copil sărac are aceleași șanse ca cei din orașele mari. Nicușor Dan a menționat: „Sunt un astfel de copil care vine dintr-o zonă semi-rurală și care, prin multă muncă, a reușit să obțină un doctorat la Paris. Trebuie să stimulăm profesorii și persoanele cu vocație pedagogică să vină în sistemul educațional. Statul român are bani pentru asta, dacă îi cheltuie corect.”
George Simion a adăugat: „În școala românească continuăm să învățăm pe de rost multe lucruri, dar elevii trebuie să fie pregătiți pentru piața muncii. Nu există o corespondență între cerințele pieței muncii și ceea ce oferă școala. Cum arată astăzi școala, așa va arăta mâine țara. L-am avut pe Klaus Iohannis care a promis o Românie educată și nu a livrat nimic. Ne dorim egalitate de șanse pentru toți copiii României. Este necesar să avem profesioniști în zonele rurale, tineri specialiști care să beneficieze de o remunerație adecvată. Trei sferturi din copiii României nu au ocazia să ajungă în învățământul superior, iar facultățile s-au transformat în fabrici de diplome, fără legătură cu piața muncii.”
