România avansează spre preluarea Portului Giurgiulești din Republica Moldova
România intenționează să achiziționeze singurul port maritim din Republica Moldova, Portul Giurgiulești, decizie anunțată încă de acum doi ani. Recent, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a lansat licitația pentru vânzarea acestui port, pe care îl deține din 2021.
În acest context, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a inițiat o procedură de achiziție a serviciilor de consultanță pentru proiectul Sunrise, care vizează achiziția ICS Danube Logistic SRL, operatorul Portului Giurgiulești. Cinci operatori economici au depus oferte pentru această procedură. Valoarea totală estimată a contractului scos la licitație este de 2.056.500 de lei, fără TVA, echivalentul a aproximativ 400.000 de euro.
Iată lista ofertanților:
- Ofertant unic: Pricewaterhouse Coopers Management Consultants
- Ofertant unic: Suciu & Asociații SPARL
- Ofertant unic: Societate Civilă de Avocați „Bulboaca & Asociații”
- Asocierea formată din Stratulat Albulescu SPRL (lider) și Lotul Advisory Services
- Asocierea formată din Emergency Business Consulting (lider), Verjel & Asociații SCA și Apparaisal & Valuation
Obiectivul contractului constă în prestarea serviciilor de consultanță pentru proiectul Sunrise, în vederea achiziționării pachetului de acțiuni deținute de BERD la ICS Danube Logistic SRL. BERD, proprietarul Portului Internațional Liber Giurgiulești, principalul port maritim-fluvial al Republicii Moldova, a inițiat un proces structurat de fuziuni și achiziții (M&A) printr-o licitație internațională, având ca scop identificarea investitorilor strategici și financiari capabili să sprijine dezvoltarea pe termen lung a acestui activ important pentru Republica Moldova.
„Procesul de fuziuni și achiziții este în curs de desfășurare și se realizează în deplină coordonare cu Guvernul Republicii Moldova, inclusiv în ceea ce privește viitorul cadru comercial și juridic al portului, menit să faciliteze investițiile interne în conformitate cu cele mai bune practici internaționale”, a transmis BERD.
„Trebuie să realizăm că Portul Constanța este strategic în momentul de față. Nu știu ce se va întâmpla cu Odesa. Mai există un port mai mic în Republica Moldova, Giurgiulești, și deja, prin ministrul Transporturilor, România și-a arătat interesul către BERD, pentru că acționarul majoritar la Giurgiulești este BERD, de a-l cumpăra Statul Român și de a-l dezvolta”, a declarat fostul premier Marcel Ciolacu.
