Pensiile ridicate ale militarilor din statele NATO afectează bugetul de apărare al UE
Țările europene membre NATO intenționează să investească masiv în artilerie, rachete și drone, însă cheltuielile ridicate cu pensiile militare riscă să limiteze aceste planuri ambițioase, conform unei analize Reuters bazate pe date bugetare naționale. Pe măsură ce Rusia amenință flancul estic al Europei, țările europene din NATO se grăbesc să crească cheltuielile pentru echipamentele militare, în contextul îndoielilor legate de angajamentul pe termen lung al Statelor Unite față de securitatea europeană.
Deși cheltuielile pentru apărare ale NATO au crescut, pentru mai mult de o duzină de membri NATO, pensiile constituie o parte semnificativă din bugetele lor de apărare, adesea neglijată. Camille Grand, fost secretar general adjunct al NATO pentru investiții în apărare, a declarat: „O parte semnificativă din ceea ce este acceptat ca cheltuieli de apărare nu furnizează nici capabilități, nici trupe suplimentare, ci este destinată pensiilor”.
Cheltuieli pentru pensii în diferite țări
NATO nu publică cheltuielile individuale pentru pensiile militare ale membrilor săi, dar Reuters a compilat date conform cărora 13 membri NATO, inclusiv Statele Unite și 11 aliați europeni, au raportat cheltuieli pentru pensii în bugetele lor naționale. În Belgia, Bulgaria și Italia, aproape 20% din bugetele de apărare sunt alocate pensiilor soldaților, iar Franța se apropie de 16%. Germania, cu o povară a pensiilor de 11,5%, se prezintă mai favorabil, având în vedere istoria sa militară complexă.
Cheltuielile medii pentru pensii în cele 13 națiuni analizate de Reuters sunt de 12% din bugetele de apărare. Opt dintre cele 11 națiuni europene au îndeplinit anul trecut ținta de 2% din PIB pentru cheltuielile de apărare, dar excluzând pensiile, acest număr scade la doar cinci.
Provocările bugetare și propunerile de reformă
Pe măsură ce țările dezbat majorările de cheltuieli, este esențial ca acestea să se asigure că aceste fonduri sunt destinate creșterii puterii de foc. Armin Steinbach, de la think tank-ul Bruegel din Bruxelles, a subliniat că „dacă o mare parte din bani merg în salarii sau pensii, acest lucru nu este o investiție productivă”.
În Italia, ministrul economiei, Giancarlo Giorgetti, a recunoscut necesitatea unei majorări a cheltuielilor, menționând că guvernul va schimba contabilitatea pentru a include pensiile în cheltuielile raportate pentru apărare. Italia a cheltuit 5,2 miliarde de euro pe pensiile militare în 2023, reprezentând 18% din totalul cheltuielilor pentru apărare, mai mult decât pentru aeronave și nave.
În Franța, cheltuielile pentru pensii au fost decisive pentru îndeplinirea țintei de 2% din PIB, fără acestea, procentul ar fi fost de doar 1,7%. Bugetul de apărare pentru 2025 al Franței include 9,5 miliarde de euro pentru pensii, semnificativ mai mult decât cei 5,7 miliarde de euro alocați întreținerii arsenalului nuclear aerian și submarin.
Compararea cheltuielilor între SUA și aliații europeni
Spre deosebire de aliatele europene, Statele Unite, cea mai mare putere militară NATO, cheltuie echivalentul a 8,5% din bugetul său de apărare pentru pensii. De asemenea, Washington-ul mută o parte semnificativă din această cheltuială în alte părți ale guvernului, ceea ce limitează impactul direct asupra cheltuielilor pentru apărare. Din cei 72 de miliarde de dolari cheltuiți anul trecut pentru pensii, doar 24 de miliarde de dolari au provenit din bugetul Departamentului Apărării.
Unii membri NATO, cum ar fi Belgia, iau în considerare abordarea problemei pensiilor prin creșterea treptată a vârstei de pensionare a militarilor la 67 de ani, în contextul în care soldații belgieni se pot pensiona cu beneficii complete la doar 56 de ani.
Condițiile de pensionare și beneficiile variază de la țară la țară, dar reformele în acest domeniu ar putea fi dificil de realizat, având în vedere avantajele oferite de serviciul militar.
