Orange România, condamnată la despăgubiri de 10,247 milioane de euro
Foștii acționari ai Netmaster Communications au reușit să convingă Tribunalul București să oblige Orange România, liderul local de telecomunicații, să le achite despăgubiri de 10,247 milioane de euro. Aceștia acuză operatorul telecom de abuz de poziție dominantă, afirmând că a refuzat să acorde acces la rețeaua de telefonie pentru terminarea apelurilor naționale și internaționale tranzitate de Netmaster Communications. Sentința nu este definitivă și poate fi atacată cu apel de ambele părți.
Instanța a decis, de asemenea, ca Orange România să achite reclamanților suma de 514.958 lei, reprezentând taxă judiciară de timbru, și suma de 13.200 lei cu titlu de onorariu expert judiciar desemnat în dosar. Cererea de judecată a fost depusă de Sanjay Bhasin și Alexandru Albu, foștii acționari ai Netmaster Communications.
Amenda impusă de Consiliul Concurenței
În februarie 2011, Consiliul Concurenței a amendat operatorii de telefonie mobilă Orange România și Vodafone România cu 268,33 milioane de lei (63 milioane de euro) pentru abuz de poziție dominantă. În cazul Orange România, amenda a fost de 147,9 milioane de lei, reprezentând 3,6% din cifra de afaceri a operatorului în 2010.
Orange România a contestat această sancțiune la Curtea de Apel București, obținând anularea amenzii în iunie 2013. Cu toate acestea, Consiliul Concurenței a atacat hotărârea, iar instanța supremă a confirmat, în aprilie 2018, încălcarea Legii Concurenței de către operator, reducând amenda de la 147,9 milioane lei la 110,9 milioane lei.
Investigațiile Consiliului Concurenței
În urma unor plângeri depuse de Netmaster Communications, Consiliul Concurenței a constatat că Orange și Vodafone au refuzat să acorde acces la rețelele lor pentru terminarea apelurilor naționale și internaționale. Netmaster a solicitat interconectarea la tariful reglementat de ANCOM, tarif mai mic decât cele practicate de cei doi operatori.
Abuzurile Orange și Vodafone s-au manifestat pe piețele serviciilor de terminare a apelurilor, pe care fiecare dintre acești operatori deține o poziție de monopol. În absența unei justificări obiective, refuzul a fost considerat abuz de poziție dominantă. Orange și Vodafone aveau obligația de a respecta reglementările autorității din domeniu, inclusiv de a practica un tarif maxim pentru serviciile respective.
Conform analizei Consiliului Concurenței, până la 1 ianuarie 2007, Vodafone și Orange și-ar fi stabilit tarife mai mari pentru serviciul de terminare a apelurilor internaționale, fără a respecta reglementările din domeniu. Cele două companii nu au acordat Netmaster accesul la rețelele lor pentru terminarea apelurilor pentru o perioadă semnificativă, ceea ce a dus la venituri suplimentare pentru ele, dar și cheltuieli suplimentare pentru consumatori.
Netmaster Communications a fost înființată în decembrie 2002 de Sanjay Bhasin (80%) și Alexandru Albu (20%) și a fost unul dintre furnizorii alternativi de servicii de telefonie fixă din România. Compania a fost radiată în august 2008, fiind cumpărată de New Com Telecomunicații, care ulterior și-a vândut baza de clienți către RCS&RDS și Telekom România Communications.
