Airbus, performanțe financiare remarcabile în primul trimestru
Airbus, cel mai mare producător de avioane din lume, a raportat rezultate financiare peste așteptări pentru primul trimestru al anului 2025. Compania și-a reafirmat obiectivele financiare pentru întregul an, în ciuda incertitudinilor generate de escaladarea războiului tarifar global. Profitul operațional ajustat al Airbus a crescut cu 8%, atingând 624 milioane de euro, iar veniturile au avansat cu 6%, până la 13,54 miliarde de euro.
Evoluția pozitivă a fost susținută în special de divizia de apărare, care a compensat livrările mai slabe de aeronave comerciale. Analiștii estimaseră un profit operațional ajustat de 602 milioane de euro și venituri de 12,95 miliarde de euro, conform datelor de consens compilate de companie. De asemenea, Airbus a consumat semnificativ mai puțin numerar decât se anticipa.
Producătorul european a menținut prognoza de livrare a 820 de aeronave în 2025, în creștere față de cele 766 livrate anul trecut, dar a avertizat că livrările vor fi concentrate în a doua jumătate a anului, din cauza problemelor din lanțul de aprovizionare. Recent, Airbus a finalizat un acord pentru preluarea unor fabrici ale furnizorului american Spirit AeroSystems, aflat în dificultate, însă problemele acestuia continuă să afecteze ritmul de producție pentru modelele A320 și A350.
În ciuda acestor provocări, Airbus nu și-a modificat estimările industriale și a păstrat prognoza financiară pentru 2025, care include un profit operațional ajustat de 7 miliarde de euro. CEO-ul Airbus, Guillaume Faury, a solicitat revenirea rapidă la tratatul internațional semnat în 1979 de 33 de națiuni, care a permis timp de decenii comerțul fără taxe vamale în industria aeronautică.
Declarația lui Faury vine pe fondul impunerii de către administrația Trump a unor tarife comerciale extinse, care ar putea afecta serios industria. Deși Airbus nu a fost afectat direct de tarifele dintre SUA și China, acesta are o linie de asamblare în apropiere de Beijing. Faury a subliniat că Airbus nu va acoperi costurile tarifelor pentru companiile aeriene americane care primesc aeronave livrate direct din Europa, în locul fabricii din Alabama.
Directorul Delta Air Lines, Ed Bastian, a declarat recent că ar putea amâna livrările de avioane pentru a evita plata acestor tarife. În segmentul de apărare, Airbus a raportat progrese în discuțiile privind viitorul modelului militar A400M, care se confrunta anterior cu întârzieri, anulări parțiale și exporturi lente. Compania a anunțat, de asemenea, cheltuieli suplimentare de 105 milioane de euro asociate restructurării diviziei de Apărare și Spațiu.
