Titi Aur analizează accidentul de pe DEx Pitești – Craiova: „Fenomenul de imitație”
Fostul pilot de raliuri Titi Aur, expert în conducerea defensivă, a explicat cauza carambolului de vineri de pe Drumul Expres Pitești – Craiova, unde au fost implicate 12 mașini și 32 de persoane. Titi Aur a identificat „efectul de turmă” ca fiind principala cauză a accidentului, un fenomen care nu este inclus în programa școlilor de șoferi.
„Suntem tentați să ne luăm unul după altul, mergând cu viteză din ce în ce mai mare și din ce în ce mai aproape unul de celălalt, pentru că avem senzația că se poate”, a declarat Aur. El a subliniat că regula pentru menținerea distanței sigure față de vehiculul din față este să se păstreze jumătate din viteza de deplasare, exprimată în metri. De exemplu, la o viteză de 120 km/h, distanța minimă ar trebui să fie de 60 de metri.
Titi Aur a continuat să explice efectul de turmă, menționând că pe autostradă, șoferii sunt adesea influențați de viteza și distanța celorlalți, ceea ce duce la creșterea riscurilor. „Dacă cel de lângă mine merge mai tare, de ce să nu merg și eu?”, a adăugat el. Această dinamică poate provoca o reacție în lanț de frânări violente, în special atunci când unul dintre șoferi frânează brusc.
Aur a menționat și regula șvaițerului în accidentologie, care afirmă că accidentele sunt de obicei cauzate de mai mulți factori, nu doar de unul singur. De exemplu, un șofer ar putea fi orbit de soare și să frâneze, ceea ce, coroborat cu efectul de turmă, poate duce la un carambol.
Expertul a criticat inconștiența șoferilor români care nu respectă regulile de conducere defensivă. „Pe autostradă, trebuie să adaptez viteza la condițiile de drum”, a spus el, subliniind că viteză maximă nu este neapărat viteza cu care trebuie să se circule.
Un alt aspect important menționat de Titi Aur a fost faptul că, datorită tehnologiei moderne, numărul de victime în accidentele de circulație a scăzut. „Dacă acest accident s-ar fi întâmplat cu mașini mai vechi, ar fi fost victime nenumărate. Mașinile moderne au sisteme de siguranță care ne protejează”, a explicat el.
Aur a încheiat prin a reitera necesitatea păstrării distanței corecte între vehicule. „Aproape niciun șofer din România nu vrea să accepte că, pentru a fi în siguranță, trebuie să păstreze distanța corespunzătoare. Aceasta este o problemă serioasă, iar când se întâmplă accidente în lanț, devine evident cât de important este să respectăm aceste reguli.”
