Orașul Pokrovsk, simbol al tradiției ucrainene, în ruină sub umbra Rusiei
Pentru ucraineni, orașul Pokrovsk din estul țării, distrus de război, evocă asocieri cu una dintre cele mai durabile moșteniri culturale ale națiunii: „Colindul clopoțeilor”. Melodia, cunoscută în Occident din filmul „Home Alone” și din serialul „Ted Lasso”, are pentru ucraineni o semnificație mai profundă și mai politică în această iarnă, având în vedere legătura strânsă cu compozitorul Mikola Leontovici.
Deși Leontovici nu a compus colindul în Pokrovsk, orașul a avut un rol crucial în dezvoltarea muzicii sale și a patriotismului politic ucrainean, care a dus la persecuția sa de către ruși și, în cele din urmă, la asasinarea sa în 1921. Leontovici a locuit în Pokrovsk în primul deceniu al secolului XX, unde a predat la o școală de muzică și a condus un cor de muncitori de la calea ferată. Acolo, s-a inspirat din tradițiile folclorice ucrainene și a bazat „Colindul clopoțeilor” pe un cântec tradițional sezonier numit „Șcedrik”, motiv pentru care Pokrovsk este considerat orașul natal al melodiei.
Leontovici a ajuns în Pokrovsk cu o geantă în spate, dar acolo s-a dezvoltat ca și compozitor, atrăgând atenția autorităților, după ce a militat pentru drepturile muncitorilor. A cântat chiar și „Marseillaise” alături de corul local pe care îl conducea. Dimensiunea politică ucraineană a colindului nu este recentă, fiind considerat un mesaj cultural ucrainean pentru lume, o carte de vizită a spiritualității adânc înrădăcinate a națiunii și a rezilienței sale în fața amenințărilor.
Leontovici este văzut ca un erou care a înfruntat Rusia prin muzică, similar cu modul în care ucrainenii își apără identitatea națională astăzi. După premiera versiunii sale a „Șcedrik” în Kiev, în 1916, cântecul a fost remarcat de liderii Republicii Naționale Ucrainene, prima încercare a Ucrainei de a se desprinde de Moscova. În 1919, guvernul a trimis un cor național într-un turneu european cu melodiile lui Leontovici, promovând recunoașterea Republicii Naționale Ucrainene. Deși statul ucrainean nu a fost recunoscut oficial, „Șcedrik” a devenit un succes cultural internațional, fiind apreciat chiar înainte de a fi tradus.
În 1936, compozitorul american Peter J. Wilhousky a adaptat melodia în engleză, transformând „Șcedrik” în „Colindul clopoțeilor” pentru un spectacol radio la NBC. Leontovici nu a trăit să vadă acest succes; a fost ucis în ianuarie 1921 de către serviciul secret sovietic. Adevărul despre asasinarea sa a fost descoperit abia după deschiderea arhivelor sovietice în anii 1990.
La aproape 105 ani după moartea lui Leontovici, Rusia încearcă din nou să suprime identitatea națională ucraineană. Luptele pentru Pokrovsk durează de peste 18 luni, iar Moscova susține că orașul a fost ocupat. Armata ucraineană afirmă însă că trupele sale au recâștigat controlul asupra unor părți ale orașului. Operațiunile active în zona Pokrovsk continuă, iar Ucraina își va întări forțele împotriva soldaților Kremlinului.
Istoricul american Timothy Snyder a evidențiat legătura dintre colonialismul rus de acum un secol și ofensiva actuală a președintelui Vladimir Putin, subliniind impactul cultural uriaș al Ucrainei la nivel mondial și conștientizarea minimă a acestei situații.
