Provocările UE în fața comerțului online din China
Cadourile de Crăciun importate, ieftine, afectează consumatorii, companiile și vameșii, iar răspunsul Uniunii Europene (UE) va veni abia peste câțiva ani. Aceasta este concluzia unei analize referitoare la strategia UE de a se proteja de invazia produselor chineze de slabă calitate, care pun în pericol nu doar siguranța consumatorilor, ci și profitabilitatea companiilor europene.
Este foarte probabil ca persoanele care au comandat cadouri de Crăciun de la magazine online chinezești să primească produse toxice, nesigure sau subevaluate. În unele centre de transport aerian din UE, aproximativ 80% din coletele sosite nu respectă normele de siguranță. În 2024, se estimează că 4,6 miliarde de colete mici, fiecare cu o valoare de sub 150 de euro, vor intra în UE, depășind recordul din septembrie 2023.
Aceste colete trimise prin poștă aeriană au înlocuit transportul cu containere întregi, ceea ce a dus la o creștere exponențială a volumului de muncă al funcționarilor vamali. Produsele neconforme, fabricate ieftin, cum ar fi jucăriile periculoase sau articolele de bucătărie, prezintă riscuri pentru sănătate și generează un volum tot mai mare de deșeuri. Aceasta este o problemă pentru toți cei implicați în lanțul de aprovizionare: funcționarii vamali nu pot ține pasul, cumpărătorii primesc produse inutile, copiii sunt expuși riscurilor, iar producătorii europeni sunt subminați de concurența neloială.
Ca răspuns, UE a decis să impună o taxă fixă de 3 euro pentru toate aceste colete, eliminând astfel scutirea de taxe pentru coletele în valoare de până la 150 de euro, însă implementarea acestei măsuri va începe abia în iulie 2024. Aceasta este o soluție temporară, deoarece sistemele informatice vamale actuale nu pot taxa produsele în funcție de valoarea lor reală.
Legislatoarea europeană Anna Cavazzini solicită „reguli mai bune” pentru a aborda această problemă. Cavazzini joacă un rol esențial în armonizarea regimurilor vamale naționale ale UE. O propunere de reformă, aflată în discuție, ar putea crea un centru de date central și o Agenție Vamală a UE (EUCA), însă EUCA nu va fi operațională până la sfârșitul anului 2026, iar centrul de date nu va fi funcțional până în următorul deceniu.
Îngrijorările capitalei europene privind cedarea puterii către Bruxelles continuă, dar principala problemă nerezolvată este includerea în lege a unei liste explicite de infracțiuni, cum ar fi declarațiile false făcute vameșilor. Negocierile recente au adus unele progrese, dar problema sancțiunilor a amânat reforma până în 2026.
În timp ce țările individuale iau în considerare taxe de manipulare, pe lângă taxa fixă de 3 euro, Franța a propus deja o taxă individuală pentru a genera venituri pentru bugetul național. Dirk Gotink, negociatorul principal al Parlamentului European pentru reforma vamală, a subliniat că soluțiile propuse nu vizează stoparea fluxului de colete, ci doar generarea de venituri.
Reforma vamală este esențială pentru a aborda problemele actuale, iar după sărbători, Gotink și Cavazzini vor relua negocierile, cu scopul de a avansa acest dosar important sub președinția rotativă a Ciprului. Un oficial cipriot a declarat că această reformă va fi o prioritate în timpul președinției lor, subliniind că Danemarca a finalizat cea mai mare parte a lucrărilor tehnice.
În ciuda întârzierilor, un diplomat al UE a menționat că ritmul procesului politic actual este fără precedent, subliniind impactul comerțului electronic asupra acestei situații complexe.
