Candidatul radical din Polonia își promovează campania pe TikTok
Candidatul extremei drepte la alegerile prezidenţiale din Polonia, Slawomir Mentzen, în vârstă de 38 de ani, are 1,6 milioane de urmăritori pe TikTok, pe care mizează în alegeri. Primul tur al alegerilor prezidenţiale va avea loc în 18 mai. Mentzen, care a fondat o firmă de contabilitate și o micro-berărie, își propune să atragă tinerii sătui de polarizarea politică din țară, care a fost guvernată alternativ timp de două decenii de liberali și naționaliști populisti.
Mentzen este cotat cu 11-15% din intențiile de vot, candidând din partea Confederaţiei Libertate şi Independenţă, adesea numită „Confederaţia”. Acesta se află pe locul al treilea în preferințele alegătorilor, în spatele proeuropeanului Rafal Tryaskowski, cu circa 32%, și conservatorului naţionalist Karol Nawrocki, cu aproximativ 27%. Șansele lui Mentzen de a ajunge în turul al doilea, pe 1 iunie, sunt reduse, dar alegătorii săi ar putea influența rezultatul final.
Mentzen susține că Polonia depinde prea mult de Uniunea Europeană, că statul polonez îi distruge pe antreprenori, că politicienii sunt incompetenți și că avortul este o crimă. De asemenea, el consideră că imigranții reprezintă o amenințare pentru femeile și copiii din Polonia, acuzând refugiații ucraineni că profită de sprijinul oferit de țară după invazia rusească din 2022.
În trecut, Mentzen a fost cunoscut pentru declarații radicale, cum ar fi „fără evrei, fără homosexuali, fără avorturi, fără importuri şi fără UE”. Deși acum susține că doar repetă cele mai radicale opinii de pe internet și nu mai abordează subiectele legate de evrei sau homosexuali, el continuă să se opună migranților, inclusiv ucrainenilor, și avorturilor. Când a fost întrebat despre întreruperea sarcinii în caz de viol, a afirmat că „este rău să ucizi un copil nevinovat”.
Electoratul lui Mentzen este alcătuit în principal din bărbați tineri, antreprenori din orașe mici și medii, precum și adolescenți care nu au încă drept de vot. Politologa Anna Materska-Sosnowska subliniază că mesajul său simplu și soluțiile pe care le propune sunt perfecte pentru platforma TikTok, unde videourile scurte transmit rapid idei clare. Aceasta concluzionează că Mentzen a devenit o adevărată vedetă pe TikTok.
În România, în decembrie 2024, Călin Georgescu, un alt candidat eurosceptic și naționalist, a reușit să câștige primul tur al alegerilor prezidenţiale datorită unei campanii masive pe TikTok, deși scrutinul a fost anulat de Curtea Constituțională și nu i-a mai permis să participe la alegerile ulterioare.
Analistul politic Jaroslaw Kuisz caracterizează Confederaţia ca un partid al „erei politicii digitale”, care caută soluții rapide și evadarea din predictibilitatea scenei politice actuale.
