Curgerea concedierilor în uzinele auto din vestul țării
Încep disponibilizările în fabricile auto din vestul țării, pe fondul unei perioade critice pentru industria auto din Germania, care își face simțită influența și asupra fabricilor din România. În Oradea, două companii au anunțat concedieri, iar la Ineu, în județul Arad, 1.000 de posturi vor fi desființate, deoarece fabrica se va reloca în afara Uniunii Europene.
Sute de familii din vestul României suportă impactul declinului pieței auto din Europa, cu concedieri în masă anunțate după unul dintre cei mai dificili ani din istoria industriei. Directorul executiv al AJOFM Bihor, Csaba Bekesi, afirmă: „Înregistrăm intenții de concedieri colective, care vin dinspre industria automotive. Până acum avem două companii, cu care am intrat deja pe calendarul de concediere colectivă.” Ambele companii sunt producătoare directe pentru țările membre ale Uniunii Europene.
Unul dintre factorii care contribuie la aceste concedieri este reducerea producției de autovehicule în Uniunea Europeană, în special în Germania, pe fondul scăderii cotelor de piață ale producătorilor europeni. Adrian Codirlașu, președinte CFA, explică: „În cazul industriei auto, unul dintre factori este reducerea producției de autovehicule în Uniunea Europeană.”
Industria auto din Germania se confruntă cu cea mai dificilă perioadă de la criza financiară din 2009, cu un profit pe trimestrul trei al celor mai mari grupuri auto germane scăzând drastic cu 76%, ajungând la aproximativ 1,7 miliarde de euro, cea mai joasă valoare din ultimii 15 ani. De asemenea, Germania a disponibilizat, anul acesta, până la 50 de mii de angajați, iar companii mari precum Volkswagen au decis să închidă fabrici de mașini electrice.
Piața auto globală înregistrează un declin, iar marja de profit s-a redus la 3,9%, jumătate față de 2023. În aceste condiții, modificările legislative pot determina companiile să își mute producția în alte țări, din cauza competitivității ridicate. Adrian Codirlașu adaugă: „Taxa pe cifra de afaceri, acolo unde nu poate fi dată mai departe către consumatori, cauzează pierderi și foarte multe decid să își mute producția.”
În prezent, rata șomajului din România este de 3,21%, una dintre cele mai reduse din Uniunea Europeană, însă o tendință de creștere este deja observată, cu 256.000 de șomeri înregistrati în octombrie, cu peste 4.000 mai mulți decât în luna anterioară.
