Consecințele războiului din Ucraina: O povară financiară pe termen lung pentru Rusia
Rusia va suporta costurile invaziei Ucrainei în următorii ani, chiar și în cazul în care luptele s-ar încheia imediat. Guvernul rus acoperă deficitul din bugetul militar prin împrumuturi din ce în ce mai costisitoare, conform analizei Bloomberg. În ciuda presiunilor exercitate de președintele american Donald Trump pentru încheierea unui acord de pace, factura pentru Moscova continuă să crească.
Recent, guvernul rus a emis 108,9 miliarde de ruble (aproximativ 1,36 miliarde de dolari) în obligațiuni cunoscute sub numele de OFZ. Acest lucru a dus totalul emisiunilor pentru 2025 la 7,9 trilioane de ruble, depășind recordul anterior stabilit în 2020, în timpul pandemiei de Covid-19. Rata dobânzii de referință a Băncii Centrale a fost de 4,25% în acel an, dar a atins un nivel record de 21% anul trecut. Chiar și după ce Banca Rusiei a început să reducă costurile împrumuturilor în iunie, acestea rămân extrem de scumpe pentru gospodării, întreprinderi și stat.
Moscova a fost nevoită să intensifice vânzările de obligațiuni după ce peste jumătate din rezervele sale pentru zile negre au fost epuizate, iar deficitul bugetar s-a adâncit pe fondul creșterii cu 30%-60% a cheltuielilor militare și a scăderii veniturilor din materii prime, inclusiv petrol și gaze.
Cheltuielile militare și impactul asupra bugetului
Cheltuielile militare ale Rusiei au ajuns la 7,3% din produsul intern brut (PIB) în acest an, cu 2,2 puncte procentuale din acestea fiind nelegat de războiul din Ucraina. Conform estimărilor Ministerului Economiei, cheltuielile totale pentru apărare depășesc ținta bugetară inițială, ajungând la aproximativ 15,8 mii de miliarde de ruble, dintre care aproximativ 11 trilioane de ruble au fost cheltuite pentru invazie.
Deși cheltuielile bugetare pentru apărare sunt prevăzute să rămână aproape neschimbate în următorii trei ani, costurile serviciului datoriei vor continua să crească, depășind creșterea cumulată a bugetului militar din 2022. Aceste costuri reprezintă acum de două ori ponderea cheltuielilor totale de dinainte de război, depășind deja alocările bugetare pentru sănătate și educație. Începând de anul viitor, se estimează că acestea vor depăși cheltuielile guvernamentale combinate pentru sănătate și educație.
Analistul principal Natalya Milchakova a declarat că, dacă costurile datoriei cresc mai repede decât previziunile bugetare, guvernul va fi nevoit să facă reduceri în alte domenii pentru a evita creșterea deficitului. Deși cheltuielile sociale vor fi protejate, finanțarea proiectelor naționale și a programelor de sprijin economic ar putea fi în pericol.
Riscuri și provocări economice
Cheltuielile pentru serviciul datoriei vor crește cu aproape 40% în acest an și cu peste 20% în anul următor, conform legii bugetului. Aceasta se datorează atât creșterii nivelului datoriei, cât și ponderii în creștere a obligațiunilor cu rată variabilă și a noilor emisiuni de obligațiuni cu randament ridicat. Guvernul a fost considerat „prea optimist” cu privire la creșterea economică și veniturile preconizate pentru acest an, iar deficitul din veniturile din petrol și gaze trebuie acum acoperit prin împrumuturi.
Lista riscurilor cu care se confruntă bugetul în următorii ani este extinsă. Aceasta include venituri mai slabe din cauza prețurilor reduse la petrol, a unei ruble mai puternice și a unei creșteri economice sub așteptări, precum și cheltuieli mai mari legate de operațiunile militare. O posibilă încetinire în ciclul de relaxare monetară al Băncii Rusiei ar putea adăuga o presiune suplimentară, având în vedere că o mare parte din datoria Rusiei este internă, cu aproximativ jumătate legată de obligațiuni cu rată variabilă.
Perspectivele viitoare ale datoriei
Bugetul presupune un curs al rublei de 92 pentru un dolar și un preț al petrolului Urals de 59 de dolari în 2026 — niveluri considerate acum extrem de optimiste. Deficitul de venituri ar putea ajunge la 5,2 mii de miliarde de ruble, comparativ cu previziunea Ministerului Finanțelor de 3,6 mii de miliarde. Dacă banca centrală menține rata dobânzii de referință ridicată pentru o perioadă mai lungă și veniturile din petrol și gaze scad, Rusia se va confrunta cu o alegere dificilă: majorarea impozitelor, reducerea altor cheltuieli sau creșterea împrumuturilor.
Deși povara datoriei Rusiei ar putea crește mai rapid decât prevăd autoritățile, aceasta rămâne una dintre cele mai scăzute din lume. Se estimează că raportul datorie/PIB va rămâne sub 20% în următorii trei ani, iar costurile de serviciu ale datoriei, de 9% din buget și mai puțin de 2% din venitul național, sunt considerate praguri confortabile de mulți economiști. Cu toate acestea, plățile ridicate ale dobânzilor sunt deja integrate în bugetele viitoare și, spre deosebire de cheltuielile militare, nu pot fi reduse.
