De ce propunerea lui Trump pentru Ucraina este o capcană
Administrația Trump explorează ideea de a oferi Ucrainei garanții de securitate vagi, asemănătoare articolului 5 din tratatul NATO, în schimbul unei încheieri negociate a războiului cu Rusia. Un raport recent al unui think tank din Washington argumentează că această propunere nu este credibilă și nici durabilă, și oferă o alternativă menită să supraviețuiască obiecțiilor Moscovei și limitelor politice occidentale.
Proiectul Administrației americane, lansat recent, sugerează garanții de securitate fără aderarea la NATO pentru a liniști Kievul după un acord de pace. Cu toate acestea, aceste angajamente nu ar avea forța juridică a clauzei de apărare colectivă a alianței și s-ar confrunta cu un profund scepticism în Europa, fiind aproape sigur respinse de Rusia, conform analiștilor.
O altă propunere
În acest context, Jennifer Kavanagh, director de analiză militară la Defense Priorities, propune un model postbelic diferit: nealinierea armată. Acest cadru schimbă garanțiile formale cu o strategie de autoapărare susținută de un sprijin occidental condiționat. Kavanagh subliniază că orice acord durabil trebuie să abordeze temerile Kievului față de o nouă agresiune rusă, având în vedere opoziția Moscovei față de extinderea NATO și constrângerile politice și de resurse cu care se confruntă Statele Unite și Europa.
De ce „Articolul 5 bis” nu este suficient
Rusia va insista probabil asupra a două cerințe esențiale în orice acord: excluderea aderării Ucrainei la NATO și absența forțelor străine pe teritoriul său. Kavanagh consideră că aceste cerințe sunt acceptabile pentru Occident, mai ales în lipsa unui sprijin public larg sau a unui tratat formal. Oferirea de garanții de tip alianță fără a fi o alianță riscă să creeze așteptări pe care Statele Unite și Europa nu le pot îndeplini.
Nealiniată, nu izolată
Conform propunerii, Ucraina ar rămâne formal în afara NATO, dar nu ar fi izolată. Exercițiile militare cu partenerii occidentali ar continua, alături de cooperarea în domeniul apărării și acordurile de instruire, toate acestea fără obligațiile legale ale unui statut de membru. Kavanagh a subliniat că „nealinierea” este preferată în locul „neutralității”, evidențiind că Ucraina ar păstra parteneriatele de apărare, în special cu statele europene.
Apărarea porcului spinos
Modelul propus se bazează pe o strategie de autoapărare, cunoscută sub numele de „apărarea porcului spinos”, care ar face ca orice încercare viitoare a Rusiei de a cuceri teritoriu să fie costisitoare și lentă. Kavanagh subliniază că o Ucraina nealiniată ar fi responsabilă de propria apărare, iar dacă descurajarea ar eșua, obiectivul s-ar schimba în epuizarea agresorului.
Reasigurare fără promisiunea de a lupta
Kavanagh sugerează angajamente pe mai multe niveluri din partea Statelor Unite și a Europei, ideal codificate de legislaturi pentru a fi mai greu de revocat. Aceste angajamente ar include ajutor militar și financiar în timp de pace, creșteri preconvenite ale asistenței în cazul unei noi agresiuni, stocuri de arme strategice și sancțiuni automate în cazul încălcării unui acord.
Forța – și prețul
Raportul estimează că Ucraina ar avea nevoie de aproximativ 235.000 de soldați în serviciu activ și 345.000 de rezerviști, o forță la limita superioară a ceea ce poate susține pe termen lung. Asistența occidentală în cadrul acestui model ar totaliza aproximativ 41,5 miliarde de dolari pe o perioadă de cinci ani, adică mai puțin de 10 miliarde de dolari pe an.
Construit pentru realitatea politică
Criticii nealinierei susțin că aceasta a însemnat, istoric, vulnerabilitate. Kavanagh contraargumentează că unele state nealiniate, precum India și Vietnam, au menținut forțe armate capabile și parteneriate de apărare diversificate. Cheia este ca modelul Ucrainei să fie negociat și adaptat, nu o revenire la neutralitatea dinainte de război.
În timp ce Washingtonul dezbate cât de departe poate merge pentru a liniști Kievul fără a provoca o confruntare cu Moscova, opțiunile se pot limita tot mai mult. Întrebarea nu mai este dacă Ucraina va primi promisiuni în stilul NATO, ci dacă acordurile de securitate postbelice se vor baza pe garanții imposibil de impus sau pe o strategie de apărare robustă care să reziste schimbărilor politice de pe ambele maluri ale Atlanticului.
