Podul care leagă România de Ucraina peste Tisa a demonstrat durabilitate
Podul rutier care traversează râul Tisa, asigurând legătura între România şi Ucraina, a fost testat recent la proba de greutate, conform unui anunț al Consiliului Judeţean Maramureş. Testele au avut loc în mai multe zone ale construcţiei, care se află în fază avansată de lucru.
„Podul peste Tisa a trecut cu succes testele de rezistenţă, iar proiectul se apropie de finalizare. Pentru verificarea comportamentului structural au fost utilizate opt camioane, fiecare având o greutate de 40 de tone, ceea ce înseamnă un total de 320 de tone dispuse în diferite puncte ale podului. Testele au început pe partea românească şi au continuat pe partea ucraineană”, se arată în comunicatul CJ Maramureş.
Investiţia este în curs de evoluţie pozitivă, deşi pe partea ucraineană au fost întârzieri. Potrivit sursei citate, „rezultatele testelor confirmă că podul peste Tisa este pregătit pentru etapele finale”. Partea românească a avansat exemplar, cu aproximativ 100 de oameni mobilizaţi zilnic, dintre care 70% sunt specialişti şi muncitori din Maramureş. Deşi pe partea ucraineană au existat întârzieri, lucrările înaintează vizibil după numeroase discuţii şi insistenţe ferme. Operaţionalizarea podului este programată pentru începutul anului viitor, iar recepţia tehnică va fi realizată în scurt timp.
Podul peste Tisa are o lungime totală de 240 de metri, structurată astfel: 70 de metri – partea românească, 100 de metri – zona centrală şi 70 de metri – partea ucraineană. Împreună cu zona destinată punctului de trecere a frontierei, proiectul depăşeşte un kilometru, subliniind amploarea şi importanţa sa strategică.
Din anul 2000, traficul rutier între judeţul Maramureş şi Ucraina se realizează pe un pod din lemn şi metal, cu un singur sens de circulaţie şi două alei pietonale, asigurând conexiunea cu punctul de frontieră Solotvino, Ucraina. Traficul rutier a crescut odată cu izbucnirea războiului din Ucraina, iar accesul din şi înspre Ucraina se mai poate realiza şi prin punctul de trecere Halmeu din judeţul Satu Mare.
Temporar, Căile Ferate Ucrainene au asigurat o linie de transport călători spre Sighetu Marmaţiei, intrând în ţară pe linia ferată cu ecartament lat, construită în perioada comunistă la începutul anilor ’50, prin localităţile Valea Vişeului şi Câmpu Lung la Tisa.
