Airbus se confruntă cu provocări majore în urma unor probleme structurale și software
Săptămâna aceasta, Airbus a primit un avertisment sever că, chiar și cel mai livrat avion din lume, A320, nu este imun la probleme variate, de la efectul erupțiilor solare asupra software-ului la defecte de metal. Recent, compania a rechemat 6.000 de aeronave din familia A320 din cauza unui defect software asociat radiațiilor cosmice și a fost nevoită să reducă obiectivele de livrare din cauza neregulilor descoperite la unele panouri ale fuzelajului.
Cele două probleme, una legată de astrofizică și cealaltă de metalurgie, subliniază cât de fragil poate fi succesul unui constructor care domină segmentul aviației și care se pregătește să depășească Boeing pentru al șaptelea an consecutiv. „Pe măsură ce rezolvăm o problemă, apare alta”, a declarat CEO-ul Guillaume Faury, în timp ce analiza câte aeronave ar putea fi afectate de variațiile de grosime ale panourilor de fuselaj.
Defectul Icarus
Vinerea trecută, Airbus a emis instrucțiuni neașteptate către companiile aeriene de a reveni la o versiune anterioară a software-ului care controlează unghiul de atac al avionului, după ce un A320 JetBlue s-a înclinat brusc în jos în timpul zborului, rănind aproximativ o duzină de persoane. Problema a fost atribuită unei vulnerabilități la erupțiile solare, care ar fi putut provoca o coborâre bruscă, un incident comparat cu mitologia greacă, motiv pentru care unii au denumit-o „defectul Icarus”.
În continuare, Airbus s-a confruntat cu o problemă mai obișnuită, dar cu efecte imediate asupra livrărilor: descoperirea unor panouri de fuselaj defecte. Această situație a provocat o scădere accentuată a acțiunilor companiei, investitorii temându-se că va afecta obiectivele deja fragile pentru finalul anului. În 48 de ore, Airbus a redus ținta anuală cu 4%, confirmând că ritmul livrărilor încetinise deja în luna noiembrie.
Provocări din partea furnizorilor și a software-ului
Cele două incidente, complet independente între ele, apar la doar câteva săptămâni după ce familia A320, inclusiv A321, a depășit Boeing 737 MAX ca cel mai livrat avion comercial din istorie. „Airbus este în prezent o mașinărie pentru A321. Această concentrare extremă pe un singur model aduce atât puncte forte, cât și vulnerabilități”, a declarat analistul Sash Tusa de la Agency Partners.
La finalul săptămânii, Airbus se află sub presiunea anchetatorilor oficiali să ofere mai multe informații despre defectul software, în timp ce unele companii aeriene refuză să accepte livrări fără garanții suplimentare privind panourile afectate. În același timp, producătorul se confruntă cu noi semne de slăbiciune în lanțurile de aprovizionare. Panourile defecte provin de la un furnizor spaniol, iar problema evidențiază dificultățile companiilor de a ține pasul cu ritmul ridicat de producție dorit de Airbus.
Deși grupul insistă că defectul nu este unul de siguranță, incidentul ridică întrebări despre calitatea componentelor în industria aerostructurilor, un segment structural slab al aviației, în care piesele nu sunt înlocuite în mod regulat, limitând veniturile suplimentare din vânzarea de componente. Criza săptămânii trecute a început imediat după finalizarea apelului în procesul în care Airbus și Air France sunt acuzate de omor corporativ în urma accidentului unui A330 din 2009, acuzații pe care ambele companii le resping ferm.
Impactul radiațiilor cosmice
Inginerii care investigau incidentul JetBlue au concluzionat că o actualizare software menită să reducă riscul de pierdere a portanței, inspirată din tragedia AF447, ar fi putut elimina un nivel de protecție utilizat pentru a contracara interferența radiațiilor solare. Totuși, particulele cosmice nu lasă urme, iar constatările Airbus au fost doar teoretice, ceea ce a determinat decizia de rechemare din precauție. „În spațiu, suntem obișnuiți cu asta; nu este ceva neobișnuit. Am descoperit o vulnerabilitate în software și a trebuit să o tratăm”, a spus Faury.
Experții afirmă că incidentul reamintește cât de expusă este aviația la radiațiile cosmice, o problemă semnalată încă din 1995 într-un studiu Boeing/IBM, dar devenită tot mai relevantă pe măsură ce avioanele moderne depind de sisteme electronice complexe. „Este un semnal de alarmă… comunitatea internațională trebuie să lucreze împreună pentru a înțelege mai bine acest fenomen”, a declarat George Danos, expert în radiații cosmice și președinte al Organizației Cipriote de Explorare Spațială.
