Airbus dezvăluie că sub 100 de avioane A320 sunt în așteptarea actualizării software-ului
Airbus a transmis informații actualizate pe 2 decembrie, referitoare la măsurile preventive aplicate aeronavelor din familia A320, după alerta emisă pe 28 noiembrie printr-o informare de tip Alert Operators Transmission (AOT). Producătorul european a precizat că, din aproximativ 6.000 de aeronave potențial afectate, majoritatea au beneficiat de modificările necesare, iar „mai puțin de 100 de aeronave” se află în curs de remediere.
Anunțul a fost făcut după ce zeci de companii aeriene și mii de pasageri au fost afectați de întârzieri și anulări, inclusiv în România, unde majoritatea curselor comerciale sunt operate cu aeronave din familia A320. Problema software a fost identificată în urma unui incident petrecut pe 30 octombrie, când un avion JetBlue de tip Airbus A320, care zbura de la Cancun la Newark, a suferit o defecțiune critică a unuia dintre computerele de control al zborului, cunoscut sub numele de ELAC 2. Această defecțiune a provocat o coborâre bruscă și neașteptată a aeronavei, fără intervenția pilotului. Avionul a aterizat în siguranță, fiind deviat către Tampa, Florida, iar nimeni nu a fost rănit.
Investigația Airbus a arătat ulterior că radiațiile solare intense pot afecta date critice folosite de sistemele fly-by-wire, ceea ce poate duce la anomalii în controlul suprafețelor de zbor. Deși situația este extrem de rară, Airbus a decis să emită o Alert Operators Transmission, prin care a cerut tuturor operatorilor care utilizează aeronave din familia A320 să instaleze urgent o versiune anterioară și stabilă de software. Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației a confirmat că măsura este una preventivă, dar obligatorie, actualizarea trebuind instalată înainte ca aeronavele să poată zbura din nou.
Impactul asupra României
România a resimțit rapid efectele acestei alerte. Potrivit site-ului BoardingPass, peste 60% dintre zborurile spre și dinspre România sunt operate cu aeronave din familia A320, iar nouă companii aeriene care operează în țară au înmatriculate aproximativ 30 de astfel de avioane. Wizz Air a anunțat că unele dintre cursele sale din weekend ar putea fi afectate, specificând că aeronavele vizate au fost programate imediat pentru mentenanță. Compania a informat pasagerii despre eventualele modificări și a confirmat că actualizarea software a fost implementată cu succes pe toate aeronavele afectate.
Air France a confirmat anularea curselor operate vineri seară și sâmbătă dimineață, iar alte companii au înregistrat întârzieri izolate din cauza rotației aeronavelor.
O nouă problemă tehnică
Pe 1 decembrie, Airbus a confirmat apariția unei noi situații tehnice, separată de problema software. Compania a identificat „probleme de calitate” la panourile metalice ale fuzelajului pentru un număr redus de aeronave din familia A320, panouri furnizate de un subcontractor. Airbus a precizat că problema a fost identificată și limitată, iar doar o parte dintre aeronave vor necesita măsuri suplimentare. Deși defectul poate întârzia unele livrări, nu există indicii că aeronavele aflate deja în serviciu ar fi afectate operațional.
