Investiții de aproape 6 miliarde de lei pentru Autostrada Unirii – A8
Compania Naţională de Investiţii Rutiere a semnat recent contracte de aproape 6 miliarde de lei pentru construirea a încă 47 de kilometri pe Autostrada Unirii – A8. Aceste contracte au fost semnate în prezenţa ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, Ciprian Şerban.
Contractele vizează proiectarea şi execuţia a două loturi: 1C Sărăţeni-Joseni (32,4 km) şi 1D Joseni-Ditrău (14,4 km). Finanțarea va fi asigurată din fonduri europene nerambursabile și de la Bugetul de Stat.
Primul contract, pentru lotul 1C Sărăţeni-Joseni, a fost semnat cu o asociere de firme din România şi Bosnia-Herţegovina, având o valoare de aproape 5 miliarde lei. Durata de realizare este de 54 de luni. Acest lot, situat în judeţele Mureş şi Harghita, include 39 de poduri şi pasaje, 3 tuneluri unidirecţionale, 4 polate şi 2 ecoducte pentru permeabilitatea animalelor. Lungimea totală a pasajelor şi tunelurilor este de aproximativ 16 kilometri, reprezentând 50% din lungimea totală a lotului. Cel mai lung pasaj va avea 1736 metri, iar cel mai înalt viaduct va atinge 45 de metri.
Cel de-al doilea contract, pentru lotul 1D Joseni-Ditrău, are o lungime de 14,4 kilometri şi o valoare de 820 milioane lei. Constructorul este o asociere de firme din România şi Bulgaria, iar durata de realizare este de 34 de luni. Acest lot din judeţul Harghita include 21 de pasaje şi viaducte, dintre care 3 ecoducte pentru animale și un nod rutier la Ditrău.
De asemenea, a fost semnat un contract pentru supervizarea lucrărilor de proiectare şi execuţie pe Lotul 2A Ditrău-Grinţieş, cel mai lung și unul dintre cele mai dificile loturi de autostradă din România, cu o valoare de 49 de milioane lei. Această supervizare va fi, de asemenea, finanțată din fonduri europene nerambursabile.
Directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, a declarat că aceste contracte sunt esenţiale pentru completarea portofoliului companiei, menționând că, în doar un an de la lansare, au fost semnate contracte cu o valoare totală de 18 miliarde lei pe toate cele patru loturi de la Sărăţeni la Pipirig. Budescu a estimat că 2026 va fi anul în care se va finaliza proiectarea pentru A8 montan, subliniind dorința de a vedea utilajele în teren anul viitor, având în vedere că unul dintre loturi are o durată de proiectare de 10 luni, cu Studiul de Fezabilitate complet finalizat.
