Schimbare cu pași mărunți: Proiectul care scurtează temele de casă provoacă controverse în școli
Elevii din clasele primare vor primi mai puține teme pentru acasă, conform propunerii Ministerului Educației, care limitează timpul dedicat temelor la cel mult o oră pe zi pentru aceștia. Timpul pentru elevii de liceu ar putea fi dublat. Profesori din diverse școli consideră că „teme puține înseamnă evoluție mai lentă”, în timp ce elevii sunt conștienți că o pregătire insuficientă poate afecta rezultatele lor școlare.
Ministerul Educației a inițiat un proiect de ordin care vizează reducerea ponderei temelor pentru acasă. Astfel, la clasa pregătitoare nu se vor mai da teme, iar la ciclul primar, timpul alocat temelor va fi limitat la maximum o oră. Elena Ailincăi, învățătoare, subliniază că în clasele I și II temele pot fi realizate în acest interval de timp, dar pe măsură ce elevii avansează în clasele a III-a și a IV-a, timpul ar putea crește pentru a răspunde așteptărilor părinților în privința performanței.
Un elev a declarat că îi ia „maxim o oră și jumătate” să își facă temele și că îi place să învețe, exprimându-și dorința de a avea mai multe teme. Un alt elev a menționat că necesită „maxim două ore” pentru a finaliza toate temele, inclusiv cele de la engleză. Un părinte a comparat timpul necesar temelor din trecut cu cel actual, afirmând că „ar fi cam puțin” să se limiteze la o oră.
Proiectul stipulează că, pentru gimnaziu și liceu, timpul alocat temelor nu ar trebui să depășească două ore. Elevii recunosc totuși importanța muncii suplimentare. Mario, un elev din clasa a XII-a, afirmă că „pentru a obține anumite rezultate și pentru a te ridica la un anumit standard trebuie să lucrezi destul de mult.” Alexandra, de asemenea elevă în clasa a XII-a, a menționat că petrece „două ore pentru temele de la liceu și alte 3-4 ore pentru a învăța.”
Mihaela Roșca, profesoară de limba română, consideră că „două ore pe zi mi se pare puțin pentru teme” și subliniază că „teme puține înseamnă evoluție mai lentă.” Directoarea Colegiului Național „Costache Negri” din Galați, Andra Ionescu, a solicitat ministerului o modalitate de a monitoriza respectarea acestor reguli, menționând că nu a găsit încă o soluție.
Conform proiectului, temele obligatorii vor avea un nivel mediu de dificultate, iar temele suplimentare vor fi opționale. În plus, temele de vacanță vor fi facultative, astfel că elevii nu vor fi obligați să le finalizeze. Proiectul se află în prezent în consultare publică și va fi publicat în Monitorul Oficial după finalizarea acestui proces.
