Lada, în declin: Producția se va reduce cu 40%
Producția de autoturisme Lada la fabrica principală a AvtoVAZ din orașul Toliatti, situat pe malul râului Volga, se așteaptă să scadă cu 40% în acest an, ajungând la 274.000 de vehicule. O prognoză conservatoare pentru 2026 anticipează o scădere suplimentară de 3,3%, până la 265.000 de vehicule.
Piața scade vertiginos
Performanța pieței s-a deteriorat, vânzările de mașini noi Lada în Rusia scăzând cu 25% în perioada ianuarie-octombrie, comparativ cu aceeași perioadă din 2024, conform datelor furnizate de firma de date din industrie Avtostat. În același timp, cota de piață a mărcii Lada a scăzut de la 26% la 20%.
Președintele AvtoVAZ, Maxim Sokolov, a recunoscut declinul la forumul Transport Week 2025, afirmând că cererea a rămas slabă, iar creșterea vânzărilor din octombrie a fost în mare parte datorată mărcilor chinezești și importurilor paralele. De asemenea, Sokolov a declarat că producția totală Lada în toate fabricile companiei va ajunge și poate chiar depăși 300.000 de unități în acest an, mult sub obiectivul inițial de 500.000.
Spre comparație, în anul 2024, uzina românească de la Mioveni a produs aproape 310.000 de unități Dacia, incluzând diferite modele precum Duster, Logan, Sandero Stepway și Jogger.
Scăderi salariale și program de lucru redus
Scăderea vânzărilor a forțat AvtoVAZ să implementeze o săptămână de lucru de patru zile la sfârșitul lunii septembrie, cu scopul de a evita concedierile, planificând să mențină acest program redus timp de șase luni. Angajații au raportat că bonusurile și orele suplimentare au fost eliminate, iar salariile lunare au fost reduse de la 100.000-120.000 ruble (aproximativ 1.274-1.529 dolari) la 45.000-50.000 ruble (573-637 dolari).
Compania a redistribuit unii muncitori din producție către sarcini auxiliare în zilele de vineri, inclusiv curățarea zonelor industriale și efectuarea de reparații, pentru a păstra personalul.
Modelul Iskra și lipsa pieselor de schimb
În 2025, Lada a lansat modelul Iskra, dar de atunci a produs doar 21 de unități, toate destinate showroom-urilor, niciuna pentru vânzare. Lipsa acută de piese de schimb a determinat AvtoVAZ să amâne vânzările până în primăvara lui 2026, dar situația se poate schimba până atunci.
