Căile Ferate Rusești, la un pas de colaps din cauza unei datorii colosale
Guvernul de la Moscova analizează diverse metode pentru a sprijini Căile Ferate Rusești, cel mai mare angajator comercial al țării, care se confruntă cu o datorie de până la 4.000 miliarde de ruble (50,8 miliarde de dolari), conform unor surse anonime citate de Reuters. Compania deținută de stat, Russian Railways, are aproximativ 700.000 de angajați și se confruntă cu o scădere a veniturilor pe fondul încetinirii severe a economiei de război a Rusiei, în timp ce costurile datoriei au crescut semnificativ din cauza dobânzilor extrem de ridicate.
Guvernul examinează diferite soluții pentru a ajuta Căile Ferate Rusești să gestioneze datoria ridicată, majoritatea acesteia fiind către băncile de stat. Printre măsurile analizate se numără majorarea prețurilor pentru transportul de marfă, creșterea subvențiilor, reducerea taxelor sau chiar alocarea de fonduri din Fondul suveran de investiții al țării (NWF). Oficialii ruși se vor întâlni la sfârșitul lunii pentru a discuta această situație critică.
O opțiune ar putea fi convertirea a 400 miliarde de ruble din datoria companiei în acțiuni, sau plafonarea la 9% a dobânzilor plătite de Căile Ferate Rusești. Reprezentanții Căilor Ferate Rusești, ai Guvernului de la Moscova și ai Ministerului Transportului nu au răspuns solicitărilor pentru comentarii.
Russian Railways operează a treia cea mai lungă rețea de cale ferată din lume, după Statele Unite și China. Anul trecut, compania a raportat venituri de 3.300 miliarde de ruble și cheltuieli de 2.800 miliarde de ruble. În primele șase luni din 2025, datoria netă a ajuns la 3.300 miliarde de ruble, inclusiv o datorie pe termen scurt de 1.800 miliarde de ruble.
Guvernul de la Moscova se așteaptă la o încetinire a economiei la 1% în acest an, comparativ cu 4,3% în 2024 și 4,1% în 2023, iar Fondul Monetar Internațional a revizuit în jos previziunile pentru 2025 la 0,6%, de la 0,9% prognozat anterior.
