Mașini electrice cu motoare pe benzină: planul ingenios al producătorilor chinezi pentru a domina piața europeană
Producătorii chinezi dezvoltă modele de mașini electrice echipate cu generatoare pe benzină, cunoscute sub denumirea de „range extenders” sau EREV, pentru a extinde autonomia vehiculelor lor și a convinge șoferii să facă tranziția către electrificare. La Salonul Auto de la Shanghai, au fost prezentate modele precum SUV-ul Yangwang U8 și Exeed ET, care promit o autonomie rară de peste 1 000 de kilometri.
Aceste vehicule sunt dotate cu o baterie și motoare electrice, alături de un generator pe benzină care nu este conectat la roți și care alimentează bateria doar atunci când este necesar. Astfel, vehiculul funcționează în mod 100% electric, deși consumă benzină și emite gaze toxice. Potrivit unui raport McKinsey, în 2024, această tehnologie a înregistrat o creștere semnificativă în China, cu peste un milion de unități vândute, reprezentând o cotă de piață de 6%, comparativ cu 28% pentru vehiculele complet electrice.
Deși EREV-urile sunt încă rare în alte regiuni, cum ar fi Europa și Statele Unite, producătorii occidentali încep să exploreze această tehnologie. Leapmotor, partenerul chinez al Stellantis, a lansat SUV-ul C10 în Europa, iar Stellantis intenționează să ofere o versiune EREV a pick-up-ului său vedetă, Ram 1.500, în Statele Unite. Volkswagen plănuiește, de asemenea, să lanseze un pick-up EREV în Statele Unite, sub marca sa Scout.
În timp ce electrificarea pieței europene nu avansează atât de repede pe cât s-a anticipat, hibrizii reîncărcabili, care includ un motor pe benzină și o baterie, sunt văzuți ca o soluție de tranziție eficientă. Aceste vehicule poluează mai puțin decât mașinile pe benzină, cu condiția să fie reîncărcate corespunzător, și oferă o autonomie mai mare șoferilor. Oliver Blume, șeful Volkswagen, a comentat că aceste mașini reprezintă o modalitate de a reduce costul de intrare în mobilitatea electrică pentru consumatori.
Se estimează că aceste modele vor permite producătorilor să ofere vehicule cu o autonomie complet electrică de aproximativ 240 de kilometri, la un preț cu 3.000 de dolari mai mic decât o mașină electrică completă, datorită bateriilor mai mici. Aproape un sfert dintre persoanele chestionate în Europa și Statele Unite consideră alegerea unui EREV pentru următoarea achiziție, conform unui sondaj recent.
În Statele Unite, reglementările nu impun o tranziție completă către mașinile electrice, iar EREV-urile sunt potrivite pentru călătorii lungi și activități precum remorcarea. În contrast, Europa se îndreaptă către o piață 100% electrică până în 2035, ceea ce ridică întrebări cu privire la viitorul investițiilor în tehnologia EREV. Holger Klein, șeful unui producător german de echipamente, a subliniat necesitatea de a rezolva această problemă rapid pentru a stimula investițiile în fabrici de prelungitoare de autonomie în Europa.
