Transformare radicală în educație: Daniel David avertizează că analfabetismul funcțional, o amenințare la adresa securității naționale, va fi combătut cu succes
Programele școlare noi pentru liceu reprezintă „o schimbare paradigmatică”, afirmă ministrul Educației, Daniel David, după punerea lor în transparență publică. Reforma vizează formarea celor opt competențe-cheie ale elevilor și promite reducerea drastică a analfabetismului funcțional, fenomen pe care ministrul îl numește „risc de securitate națională”.
Oficialul subliniază că urmează elaborarea manualelor, formarea profesorilor și introducerea unui curriculum modern, aplicat în licee din anul școlar 2026–2027. Programele școlare pentru disciplinele din învățământul liceal țintesc formarea celor opt competențe-cheie: competențe de limbă/comunicare (alfabetizare); competențe multilingvistice; competențe STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică); competențe digitale; competențe de viață (personale/sociale/de a învăța să învățăm); competențe civice, juridice și de mediu; competențe antreprenoriale; competențe de expresie și sensibilitate culturală.
„Este o schimbare paradigmatică a unor programe deja vechi de aproape 20 de ani”, a transmis Daniel David. Primul pas concret în reforma curriculumului liceal a fost adoptarea planurilor-cadru, care au stabilit reperele disciplinare și de timp, prin raportare la profilul așteptat al absolventului, în două variante: standard și alternativă.
„Prima variantă a planurilor-cadru, varianta standard, a rezultat după un proces complex de dezbateri, în care a trebuit să mențin un echilibru între discipline legate de științe și religie și între disciplinele dedicate culturii naționale și cele dedicate pregătirii personale pentru viață. De asemenea, am oferit posibilitatea unei variante alternative, care permite mai puternic descentralizarea și personalizarea educației la nivelul unității școlare și al elevilor”, a mai explicat ministrul.
Daniel David apreciază că „acest al doilea pas, al elaborării programelor școlare, este fundamental pentru atingerea obiectivelor educaționale – formarea celor opt competențe-cheie – cu impact pozitiv semnificativ asupra alfabetizării funcționale”. Etapa a mizat pe experiența educațională și științifică a peste 1.500 de specialiști, prin constituirea de echipe mixte de profesori și cercetători, consultarea unor programe educaționale din țări cu eficiență similară, introducerea treptată a formării de competențe și coordonarea atentă a disciplinelor.
25% din timpul alocat fiecărei discipline va fi focalizat pe activități remediale, axate pe formarea competențelor neatinge în demersul standard și dezvoltarea competențelor pentru performanță. „După aprobarea programelor școlare, urmează elaborarea manualelor și formarea profesorilor pentru implementarea acestui curriculum cu metode moderne”, a precizat Daniel David.
În urma acestui proces, ministrul este convins că generația care va beneficia de noul curriculum din anul școlar 2026–2027 va atinge standardele educaționale așteptate, iar analfabetismul funcțional va fi drastic redus. La acest nivel, analfabetismul funcțional se referă la incapacitatea de a utiliza competențele de nivel liceal în activități specifice programelor și vieții cotidiene, integrarea deficitară pe piața muncii și niveluri insuficient dezvoltate legate de alfabetizarea numerică și de limbă-comunicare.
Ministrul le mulțumește specialiștilor care au elaborat aceste programe și care vor participa la dezbaterile legate de acestea. „Știu că au fost dezbateri intense, dar normale și sănătoase”, a adăugat el.
Ministerul Educației și Cercetării a pus în dezbatere publică programele școlare aferente noilor planuri-cadru pentru liceu, așteptând propuneri până în 12 decembrie. Următoarea etapă este publicarea programelor școlare pentru toți anii de studiu și pentru toate disciplinele obligatorii prevăzute în noul curriculum liceal, prevăzută pentru finalul lunii ianuarie 2026.
