Ministrul Daniel David: E timpul să reinventăm educația în mediul rural cu noi strategii de organizare
Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, a declarat joi, într-o conferinţă de presă la Oradea, că este necesar să se regândească învăţământul rural, care are nevoie de mai multe modele de funcţionare. El a anunţat că va lansa, în premieră, în dezbatere publică un model de colaborare între o şcoală mentor şi o şcoală mentorată.
„Aproape 33 % din copiii pe care îi avem în şcoală învaţă în mediul rural. Şcolile din mediul rural au lumini şi umbre, ca tot sistemul nostru. Unele funcţionează foarte bine, altele, foarte prost. Şi cu siguranţă va trebui să gândim o reorganizare a învăţământului în mediul rural”, a afirmat ministrul David.
Ministrul a subliniat că este nevoie de mai multe modele de funcţionare a şcolii în mediul rural. Un prim exemplu propus este concentrarea copiilor din sate diferite într-un centru mai mare, care să dispună de cantină şi spaţii de dormit, având astfel ocazia de a atrage profesori titulari, specialişti de care se resimte lipsa în multe şcoli rurale.
„Un alt model, pe care îl voi pune în dezbatere publică, constă în crearea unei şcoli mentor, cu performanţe bune la evaluările naţionale, care să colaboreze cu o şcoală mentorată, care nu are încă rezultate satisfăcătoare. Profesorii din şcoala mentor se pot implica în activităţile şcolii mentorate, probabil prin variante online, schimburi de experienţă şi cursuri comune”, a explicat ministrul David.
El a subliniat că aceste modele nu sunt definitive şi că, în funcţie de constatările din mai multe judeţe, este necesară gândirea unor soluţii diverse. „Trebuie regândit învăţământul rural, fiindcă e păcat să spui că dacă porneşti din învăţământul rural porneşti din start cu dezavantaj. De noi depinde să-l reorganizăm şi asta încerc să fac”, a mai spus ministrul.
În cadrul vizitei sale în judeţul Bihor, ministrul a inclus o întâlnire cu inspectorii şcolari şi cu directorii de şcoli din judeţ, evidenţiind importanţa implicării comunităţii în procesul educaţional.
