Expansiunea chineză pe TikTok: Chiar sunt gențile de lux cu eticheta „Made in Italy” fabricate în China?
Majoritatea produselor de lux ale marilor designeri din lume sunt fabricate în China, nu în Europa, susțin producători chinezi pe rețelele sociale. Producători de genți din China au provocat o adevărată agitație pe TikTok, afirmând că branduri celebre precum Gucci, Prada, Louis Vuitton și Dior își fabrică gențile în China, iar apoi le trimit în Europa pentru a fi ștampilate cu eticheta „made in Italy”. Artizanul Wang Sen a afirmat într-un videoclip acum șters că 80% dintre gențile de lux sunt produse în China.
„Unii spun că atâta timp cât există o etichetă ‘made in China’, acea geantă nu poate fi de calitate… însă, de fapt, mai mult de 80% dintre gențile de lux din lume sunt fabricate în China”, a declarat acesta. Wang a adăugat că brandurile de lux nu recunosc că iau genți aproape finalizate din fabricile din China, le duc în țările lor și acolo fac doar ambalarea și adăugarea logo-ului, permițând astfel ca gențile să ajungă în buticurile lor ca fiind „făcute în Italia”. Alte videoclipuri au fost postate ulterior de alți producători cu afirmații similare.
Este adevărat că gențile de designer se fabrică în China? Bily Dimoski, directorul australian al agenției globale de modă Deepwear, a explicat că părți ale obiectelor de lux sunt fabricate în Asia și în alte țări, dar nu și produsul finit. „Deși China este un jucător important în producția globală, afirmația că 80% dintre bunurile de lux sunt fabricate acolo simplifică excesiv un lanț de aprovizionare mult mai complex”, a spus ea. Conform Dimoski, la branduri precum Louis Vuitton, se vorbește de un maxim de 60% din geantă fiind făcută în afara Europei, iar nu toată geanta este finalizată în China.
Dimoski a mai menționat că 60-70% dintre componentele unei genți de lux sunt obținute și fabricate în Asia sau în alte regiuni, iar restul de 30-40% din producție este finalizat în Europa. „Producția de lux este extrem de fragmentată, brandurile folosesc un model multinațional – materialele și componentele pot proveni din Asia, dar designul, finisajele și asamblarea au loc adesea în Europa”, a explicat ea.
Eticheta „made in” depinde de locul în care are loc ultima transformare substanțială a produsului, ceea ce poate însemna orice, de la asamblare până la tabacirea pielii. Este legal ca doar un procent dintr-un produs să fie făcut în țara menționată pe etichetă, atât pentru branduri de lux, cât și pentru cele obișnuite. Dimoski a adăugat că unele branduri fac doar ultimele cusături sau ambalajul în Italia, suficient cât să respecte cerințele legale.
Kristy Sturgess, fondatoarea unei companii australiene de producție offshore, a afirmat că majoritatea brandurilor de lux folosesc China în lanțul lor de aprovizionare. „Sunt multe branduri independente sau de lux care încă produc în China, nu este ceva neobișnuit… Din ce știu eu, e vorba de circa 80%”, a spus ea. „Unele vin din alte țări, precum India sau Bali. Doar circa 5% dintre branduri produc complet în Europa.”
Atât Sturgess, cât și Dimoski avertizează că videoclipurile de pe TikTok care susțin că fabrică pentru marile branduri arată cel mai probabil falsuri de calitate înaltă. Când videoclipurile au devenit virale, unii utilizatori au exprimat indignare față de marjele de profit uriașe pentru obiectele de lux, cum ar fi gențile Hermes Birkin, care costă aproximativ 1.400 dolari pentru a fi produse, dar se vând între 10.000 și 30.000 dolari în magazine. Dimoski a menționat că un adaos de 20-30% este adăugat atunci când produci în Europa comparativ cu Asia.
Conform spuselor lui Dimoski, Deepwear a produs anterior genți de calitate medie spre înaltă cu prețuri de angro între 70 și 150 dolari. Sturgess a subliniat că indignarea legată de prețul de producție al unei genți Birkin este justificată, având în vedere prețul exorbitant de vânzare al acestora, comparativ cu costul de producție.
