Cultura în cifre: În 2024, 40% dintre români au vizionat cel puțin un film, iar 25% au ales teatrul!
La nivelul anului 2024, analizele arată că 67% dintre respondenţi, precum și copiii lor, nu au participat vreodată la activităţi de educaţie culturală, în ciuda conştientizării ridicate a importanţei acestor practici. Aceste date sunt prezentate în cadrul Barometrului de Consum Cultural, un studiu realizat de Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală (INCFC), care va fi lansat pe 26 noiembrie.
Studiul, intitulat „Barometrul de Consum Cultural 2024. Dinamicile tipurilor de consum cultural şi rolul educaţiei culturale”, analizează rolul culturii şi al educaţiei culturale în societatea contemporană, oferind date actuale privind consumul cultural în spaţiul public şi non-public. Barometrul este structurat în trei capitole: „Rolul culturii şi al educaţiei culturale”, „Consumul cultural în spaţiul public. Tipologii de consum în contextul dinamicii valorilor” şi „Deprinderi de consum media regăsite în accesarea conţinuturilor culturale”. Acesta abordează educaţia culturală prin date statistice, evidenţiind beneficiile acesteia.
Dintre respondenţii care au participat la activităţi culturale, 78% consideră că cel mai important beneficiu a fost învăţarea directă şi acumularea de informaţii noi despre artă şi cultură. De asemenea, 70% au declarat că dorinţa de a afla mai multe informaţii a dus la o implicare mai mare în diverse iniţiative culturale, iar 42% au observat o creştere a performanţelor şcolare în rândul copiilor lor.
Barometrul oferă anual o actualizare a datelor privind consumul cultural în spaţiul public. Datele actuale arată că participarea la spectacole de teatru s-a menţinut constantă faţă de anul 2023, cu 25% dintre respondenţi mergând la teatru cel puţin o dată în 2024. Interesul pentru obiectivele de patrimoniu a crescut, cu 66% dintre respondenţi vizitând cel puţin o dată pe an monumente istorice şi situri arheologice, iar 42% frecventând muzee, expoziţii sau galerii de artă. În privinţa vizionării de filme, 38% dintre respondenţi au mers la cinematograf cel puţin o dată pe an în 2024.
Barometrul de Consum Cultural 2024 subliniază absenţa unor politici publice coerente şi a unei finanţări adecvate, factori esenţiali pentru asigurarea unui impact real şi durabil al culturii asupra societăţii. Autorii studiului propun elaborarea unor politici publice integrate, menite să susţină iniţiativele educaţionale, să stimuleze colaborarea interinstituţională şi să promoveze parteneriate sustenabile între domeniile culturii, educaţiei şi comunităţii.
Studiul Barometrul de Consum Cultural, ediţia 2024, a fost realizat pe un eşantion reprezentativ naţional, incluzând populaţia de 18 ani şi peste, cu un volum aproximativ de 1.064 de persoane, având o eroare maximă de +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%. Chestionarele au fost aplicate prin metoda CATI.
