Provocările majore în calea Ucrainei pentru formarea unei forțe aeriene puternice cu avioane Rafale și Gripen
Ucraina își propune să-și modernizeze radical forțele aeriene prin achiziția a peste 200 de avioane de luptă Rafale și Gripen, însă proiectul se confruntă cu obstacole semnificative. Dificultățile financiare, problemele de producție, livrare și logistică riscă să încetinească avansarea planului, în ciuda sprijinului politic european.
Luni, președintele ucrainean Volodimir Zelenski și omologul său francez Emmanuel Macron au semnat o scrisoare de intenție pentru achiziția a până la 100 de avioane de vânătoare Rafale, fabricate de Dassault, în următorii zece ani. Anunțul a venit la scurt timp după ce Kievul a semnat un acord de cooperare cu Suedia, care include achiziția a 100 – 150 de avioane de vânătoare Gripen E, produse de Saab.
Deși aceste acorduri transmit un semnal pozitiv privind viitoarea forță aeriană a Ucrainei, dificultățile financiare, logistice și industriale sunt semnificative. Forțele aeriene ucrainene depind în continuare de aeronave din epoca sovietică, precum MiG-29, Su-25 și Su-27, dar operează și avioane F-16 produse de Lockheed Martin, precum și un număr limitat de avioane franceze Mirage 2000-5.
Dacă Ucraina reușește să construiască o forță aeriană modernă cu peste 200 de avioane occidentale, va opera o flotă mixtă, un aspect care stârnește reticența unor țări occidentale din cauza dificultăților logistice și a problemelor legate de instruirea piloților și mecanicilor. Operarea mai multor tipuri de avioane de luptă aduce complicații, deoarece „piesele de schimb nu sunt comune, nu există economii de scară, iar numărul segmentelor de aprovizionare și al cursurilor de instruire pentru mecanici trebuie extins”, a explicat Elie Tenenbaum, director al centrului de studii de securitate IFRI din Paris. Totuși, a adăugat el, situația devine mai gestionabilă dacă flotele includ câte 100 de aeronave din același tip, așa cum intenționează Ucraina.
Problema principală este că parteneriatul pentru Rafale „va dura mult timp și nu poate răspunde urgențelor de pe câmpul de luptă”. Ucraina se confruntă cu o criză financiară iminentă, iar în această etapă nu este clar cum ar putea plăti pentru avioane fără ajutor extern. „Planul Ucrainei de a cumpăra Rafale pe lângă Gripen este destul de surprinzător”, a declarat un diplomat european de rang înalt. „Nu au bani. Totul va depinde mult de activele rusești înghețate.”
Costul exact al avioanelor de vânătoare este dificil de estimat, variind în funcție de armament și de instruire. Un Rafale este estimat între 70 și 100 de milioane de euro fără rachete, dar poate ajunge la 250 de milioane. Prețul unui Gripen este de aproximativ 125 de milioane de euro.
Mai multe state din UE doresc să utilizeze cele 140 de miliarde de euro în active rusești înghețate pentru a ajuta Ucraina, dar nu există un acord între capitalele europene. Suedia caută modalități de a debloca finanțarea pentru Gripen. Ministrul apărării Pål Jonson a declarat că Stockholmul ar putea contribui la finanțare prin ajutor militar. De asemenea, perspectiva unui contract major ar putea încuraja țările care furnizează subcomponente pentru Gripen să contribuie.
În Franța, situația gravă a finanțelor publice exclude finanțarea achiziției de Rafale pentru Ucraina. Parisul nu intenționează să ofere avioane din stocul propriu sau să prioritizeze Ucraina față de alți clienți, însă Dassault Aviation ia în calcul creșterea producției la cinci avioane pe lună. Macron a menționat că „finanțarea va veni odată cu acest acord”, subliniind schema europeană SAFE de 150 de miliarde de euro pentru credite destinate armamentului.
O altă problemă este capacitatea de producție a producătorilor occidentali de avioane de luptă și comenzile deja existente. Un oficial militar ucrainean a declarat: „Chiar dacă am avea toți banii, tot nu am primi avioanele rapid. Nimeni nu produce pur și simplu suficiente.”
Saab lucrează la o soluție pentru a facilita livrarea Gripen către Ucraina. Directorul general Micael Johansson a declarat că poartă discuții cu guvernul canadian pentru producția Gripen sub licență în Canada, ceea ce ar putea alimenta atât forțele aeriene canadiene, cât și pe cele ucrainene.
Expertul în aviație Anatolii Hrapchinski a afirmat că, având în vedere problemele economice actuale ale Ucrainei, ar fi prea scump să întrețină o flotă atât de mare singuri. Totuși, dacă Ucraina aderă la NATO sau creează o alianță defensivă în Europa, ar putea exista un buget comun de apărare care să ajute la întreținerea flotei. În concluzie, operarea unei flote mixte vine cu provocări, dar diversificarea furnizorilor este o opțiune mai sigură pentru Ucraina.
