Declinul vânzărilor de vehicule electrice în România
Europa a înregistrat un ușor declin al vânzărilor de autoturisme în primul trimestru al anului, cu o scădere de 1,9% față de aceeași perioadă din 2024. Acest trend ar putea fi legat de țintele de emisii CAFE, deși vânzările de mașini electrice au crescut, atingând o cotă de piață de peste 15%, conform datelor analizate.
Segmentul vehiculelor complet electrice a crescut cu peste 3 puncte procentuale, ajungând la 15,2% în T1. Cele mai mari creșteri au fost înregistrate de vehiculele hibride, care au ajuns la 35,5% din piață, în timp ce benzina și dieselul au coborât la 38,3% împreună, de la 48,3% în urmă cu un an. Dieselul reprezintă acum doar 9,5% din total, evidențiind o tendință de dispariție.
Vânzările de mașini electrice au crescut cu 23,9%, atingând 412.997 de unități, cu sprijinul celor mai mari trei piețe din UE: Germania (+38,9%), Belgia (+29,9%) și Olanda (+7,9%). În contrast, Franța a înregistrat o scădere de 6,6%, chiar dacă hibridele au avut o creștere semnificativă de 47,5%.
În România, situația pe tipuri de propulsie diferă semnificativ de tendințele europene. Datele arată că segmentul electric a fost afectat de o scădere de 36,4%, cu un total de 2.161 de vehicule electrice înmatriculate în T1. Aceasta este a doua cea mai mare scădere din Europa, după Malta, care a avut un declin de 61,3% la electrice.
Pe de altă parte, segmentul hibrid a crescut semnificativ, cu 40,4% și un total de 15.788 de vehicule, devenind astfel cel mai mare segment de propulsie din România. În același timp, vânzările de mașini pe benzină și diesel au scăzut drastic, cu 18% și, respectiv, 40,5%.
Se așteaptă ca situația să se îmbunătățească odată cu startul Programului Rabla, care ar putea stimula vânzările de vehicule electrice.
