Micii fermieri cer modificarea programului ‘Rabla pentru Tractoare’
Ghidul oficial al programului „Rabla pentru Tractoare”, recent publicat în Monitorul Oficial, a generat controverse semnificative după ce autoritățile au modificat definiția eligibilă a „tractorului”, excluzând subcategoriile T1a, T1b, T2a, T2b, T3a și T3b. Aceste vehicule, considerate tractoare agricole sau forestiere conform legislației europene, sunt mai accesibile pentru micii și mijlocii fermieri din România.
Excluderea acestor șase categorii de tractoare de dimensiuni mici și medii, menținându-le doar pe cele de categorie mare și pe șenile (categoria C), dezavantajează segmentul cel mai numeros din domeniul agricol, format din fermele mici și mijlocii, care nu vor avea acces la subvenția oferită prin program. Asociația Importatorilor de Motociclete și Motocicluri (AIDMM) a subliniat că, în forma actuală a ghidului, se favorizează marii fermieri, care dispun de un potențial financiar mai mare, precum și importatorii de tractoare și utilaje agricole de mari dimensiuni.
AIDMM a citat Regulamentul (UE) nr. 167/2013, care definește clar, în art. 3 pct. 8, „tractorul” ca fiind orice vehicul agricol sau forestier cu motor, a cărui principală funcție constă în puterea sa de tracțiune. Articolul 4 detaliază categoria T ca fiind destinată tractoarelor pe roți, inclusiv cele cu indicele „b”, care ating viteze peste 40 km/h.
Conform AIDMM, modificările aduse ghidului nu au fost menționate în forma supusă consultării publice, acestea fiind incluse doar în versiunea finală, fără reluarea consultării publice, ceea ce contravine Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică. Juriștii specializați în drept administrativ și legislație tehnică au avertizat că schimbarea unei definiții stabilite printr-un regulament european printr-un ghid administrativ și excluderea unei categorii omologate constituie o discriminare mascată.
Fermierii și distribuitorii de tractoare și vehicule de uz agricol solicită emiterea de urgență a unui nou ordin care să suspende aplicarea prevederilor actuale până la clarificarea legală și să corecteze definițiile în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 167/2013. De asemenea, se cere includerea explicită în cadrul eligibilității a tuturor vehiculelor omologate legal în categoriile T și subcategoriile aferente, respectând principiul liberei concurențe și al egalității de tratament între beneficiari.
În lipsa unui răspuns oficial, AIDMM ia în considerare acționarea în contencios administrativ pentru anularea parțială a ghidului, invocând încălcarea principiilor de legalitate și transparență.
