Rusia dezvăluie la Dubai Airshow 2025 modelul său de export al avionului stealth Su-57
Rusia a prezentat la Dubai Airshow 2025 versiunea de export a avionului său de generația a cincea, Su-57, în încercarea de a atrage interesul potențialilor cumpărători din Orientul Mijlociu. Acest debut internațional are loc pe fondul presiunilor economice generate de război și al controverselor privind utilizarea avionului în Ucraina.
Su-57, operat în prezent doar de Rusia, este un avion multirol stealth, proiectat pentru misiuni de superioritate aeriană și atac. Varianta destinată exportului intenționează să concureze cu avioanele invizibile americane F-35 și chineze J-20. Pilotul-șef al producătorului, Serghei Bogdan, a prezentat avionul în cadrul Dubai Airshow 2025, care se desfășoară între 17 și 21 noiembrie. Numărul „509” era vizibil pe avionul expus.
Agenția rusă de stat TASS a menționat că avionul fusese prezentat anterior în India și China. India a participat la dezvoltarea avionului, dar s-a retras în 2018 din cauza performanțelor nesatisfăcătoare, iar vizitatorii chinezi au ironizat performanțele avionului în cadrul Zhuhai Air Show din noiembrie 2024.
Cum se poziționează Su-57 față de F-35
RIA Novosti a raportat că Su-57 a fost prezentat la Dubai alături de elicopterul Kazan Ansat și o versiune modernizată a aeronavei de antrenament Yak-130M. Publicația militară Army Recognition a subliniat că, deși Su-57 oferă performanțe cinetice mai bune decât F-35, rămâne în urmă în ceea ce privește avionică modernă și „maturitatea software-ului” american.
Statele Unite limitează strict exporturile tehnologiei militare avansate, eliminând Turcia din programul F-35 din motive de securitate națională, după ce Ankara a decis să achiziționeze sistemele rusești de apărare antiaeriană S-400. Astfel, Su-57 poate fi atractiv pentru cumpărători care caută alternative independente, care să nu implice o dependență ridicată de SUA, oferind „drepturi de utilizare suverană deplină, un pachet de avionică personalizabil și lipsa restricțiilor privind integrarea armamentului”.
Su-57 în Ucraina
Ministerul britanic al Apărării a afirmat în ianuarie 2023 că Rusia a folosit „aproape sigur” avionul pentru a ataca ținte din Ucraina, însă analiști militari sugerează că avioanele ar fi lansat rachete de la mare distanță pentru a evita doborârea lor. Ucraina a confirmat că a lovit un Su-57 pe un aerodrom din regiunea Astrakhan, Rusia, în iunie 2024, dar nu există observații confirmate privind prezența avionului în Ucraina.
Numărul exact de Su-57 aflat în serviciul Rusiei rămâne neclar. Deși Moscova a comandat 76 de unități cu livrare până în 2027, livrările confirmate până acum nu depășesc trei duzini. Sancțiunile occidentale complică logistica necesară pentru obținerea componentelor destinate acestor avioane, punând sub semnul întrebării capacitatea Rusiei de a produce și exporta aeronavele către clienți externi.
