NASA își îndreaptă privirea spre Marte cu ajutorul rachetei New Glenn, dezvoltată de Jeff Bezos
Racheta New Glenn, dezvoltată de compania Blue Origin, deținută de Jeff Bezos, a decolat joi din Florida, având ca misiune transportul a două sonde de recunoaștere spre Marte. Aceasta reprezintă un pas important pentru Blue Origin, care concurează cu SpaceX, compania lui Elon Musk. Vicepreședinta Blue Origin, Ariane Cornell, a declarat că „este o zi istorică pentru companie” în timpul unei transmisiuni video.
După lansare de la Cap Canaveral, Florida, racheta a realizat cu succes separarea celor două trepte, iar treapta superioară a continuat traiectoria, lansând misiunea științifică Escapade a NASA. Propulsorul rachetei a fost recuperat și a aterizat pe o barjă amplasată în Atlantic, aceasta fiind o manevră complexă pentru un vehicul de dimensiuni mari. A fost a doua tentativă reușită de aterizare a companiei, după ce SpaceX a realizat acest tip de operațiune de mai mulți ani.
Racheta New Glenn, cu o înălțime de 98 de metri, a avut lansarea amânată de două ori, o dată din cauza vremii nefavorabile și o dată din cauza îngrijorărilor legate de o posibilă furtună solară severă. NASA a anunțat că cele două nave spațiale gemene ESCAPADE vor rămâne într-o orbită apropiată de Pământ timp de aproximativ un an, urmând să pornească spre Marte în noiembrie 2026, cu scopul de a ajunge pe planeta roșie în septembrie 2027 și a începe o misiune științifică în 2028.
Racheta New Glenn, cu două trepte montate una deasupra celeilalte, este proiectată să fie reutilizabilă de cel puțin 25 de ori, iar prima treaptă va ateriza vertical după separare. Deși primul zbor al rachetei a fost programat inițial pentru 2020, acesta a fost amânat, iar în ianuarie 2025 a avut loc în cele din urmă zborul inaugural, deși prima treaptă a ratat locul de aterizare.
Blue Origin își propune să concureze cu SpaceX, ale cărei rachete sunt proiectate să fie parțial sau complet reutilizabile, reducând astfel costurile și deșeurile generate. Cu succesul recent, Jeff Bezos ar putea să accelereze ritmul lansărilor și să reducă costurile, având în vedere că compania sa a progresat mai lent comparativ cu SpaceX, care domină sectorul.
În acest context, lansarea a avut loc în timpul unei competiții crescânde legate de programul lunar Artemis. NASA a discutat în octombrie posibilitatea de a renunța la SpaceX din cauza întârzierilor, ceea ce ar putea reprezenta un avantaj pentru Jeff Bezos, care dezvoltă un vehicul de aselenizare pentru agenția spațială americană.
