AUR lansează ofensiva împotriva Guvernului Bolojan cu două moțiuni
AUR a inițiat o nouă ofensivă politică, anunțând depunerea a două moțiuni împotriva miniștrilor Bogdan Ivan (Energie) și Ciprian Șerban (Transporturi). Deputații AUR au semnat moțiunea simplă intitulată „România în beznă – falimentul programat al sistemului național”, în care subliniază eșecurile Ministerului Energiei în planificare, execuție, cercetare, suveranitate și protejarea consumatorului. Aceștia afirmă că România, cunoscută odată ca „țara care lumina Balcanii”, se confruntă acum cu teama întreruperii curentului. Moțiunea va fi dezbătută și votată lunea viitoare.
În documentul moțiunii, AUR menționează că, la 140 de ani de la inaugurarea primei rețele electrice de iluminat din Europa, guvernul riscă să închidă lumina în întreaga țară. Așadar, România se află într-o gravă criză energetică, unde sistemul energetic național este vulnerabil, existând un potențial real de colaps sincron din cauza închiderii capacităților energetice. AUR acuză Ministerul Energiei de „neglijență, ineficiență și lipsă de viziune”, susținând că închiderea hidrocentralei Vidraru, a Reactorului 1 de la Cernavodă și a majorității termocentralelor a dus la o reducere a rezervei sincrone de energie.
Semnatarii moțiunii subliniază că România are cele mai mari prețuri la energie din UE raportate la puterea de cumpărare reală, iar gospodăriile cheltuie între 20-25% din venituri pe energie, dublu față de media UE. Aceștia consideră că situația actuală este rezultatul deciziilor politice eronate și lipsite de strategie, care au pus în pericol securitatea țării.
Moțiune împotriva Ministerului Transporturilor
În paralel, AUR a depus o moțiune simplă împotriva ministrului Transporturilor, Ciprian Șerban, intitulată „Calea ferată a pierdut trenul”. Liderul senatorilor AUR, Petrișor Peiu, a anunțat că moțiunea a fost semnată de 37 de parlamentari. Aceasta subliniază că, în ultimii ani, modernizarea rețelei feroviare a fost mai mult teoretică, fără investiții reale în infrastructura feroviară.
În documentul moțiunii, AUR afirmă că trenurile de călători au o viteză medie de doar 40 km/oră, iar vagoanele de marfă circulă cu 17 km/oră, plasând România pe penultimul loc în clasamentul european la capitolul performanță feroviară. AUR acuză Ministerul Transporturilor de incompetență, invocând întârzierile în proiectele de reabilitare a căilor ferate, cum ar fi reabilitarea căii ferate Curtici-Simeria, care ar fi trebuit finalizată în 2022, dar se află acum într-un stadiu de realizare între 80% și 97%.
Parlamentarii AUR solicită, de asemenea, asumarea responsabilității politice de către miniștri pentru eșecurile din domeniul transporturilor și critică premierul Ilie Bolojan pentru numirile controversate în funcții cheie. Dezbaterea și votul asupra moțiunilor sunt programate pentru luni, 17 noiembrie, ora 16:00.
