Revoluția învățământului profesional dual: Impactul asupra elevilor și instituțiilor de învățământ
Începând cu anul școlar 2026-2027, învățământul profesional din România va fi reorganizat, fiind înlocuit treptat de forma de învățământ tehnologic dual. Potrivit proiectului de metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare, locurile pentru învățământ profesional, inclusiv dual, nu vor mai fi propuse. Se vor stabili exclusiv locuri pentru învățământul tehnologic dual, pe baza solicitărilor operatorilor economici și a contractelor de parteneriat cu unitățile școlare.
Legea învățământului preuniversitar prevede că, din 2029, toate liceele tehnologice vor funcționa exclusiv în sistem dual. În acest context, școlile profesionale vor fi arondate liceelor tehnologice. Dacă arondarea nu este posibilă, școlile profesionale pot continua activitatea doar dacă obțin autorizație provizorie pentru nivel liceal, filiera tehnologică. În lipsa acesteia, elevii vor fi școlarizați până la finalizarea studiilor în lichidare.
Secretarul de stat Sorin Ion a explicat că învățământul profesional actual este considerat o rută de rezervă, nefiind atractiv pentru majoritatea elevilor. Transformarea în sistem dual urmărește reducerea timpului necesar pentru obținerea unei calificări și creșterea atractivității acestei rute educaționale.
Cum va funcționa învățământul tehnologic dual
Liceele tehnologice duale vor oferi un parcurs de 4 ani, cu posibilitatea de ieșire după 3 ani. Absolvenții vor obține certificare de calificare nivel 3 după primii ani și nivel 4 la final, având posibilitatea de a susține examenul de Bacalaureat.
Învățământul dual implică un parteneriat strâns cu operatorii economici, care se ocupă de pregătirea practică a elevilor și pot oferi burse și alte stimulente. Unitățile administrativ-teritoriale pot sprijini prin finanțarea investițiilor, burselor și mobilităților elevilor.
Implementarea și coordonarea sistemului dual va fi realizată de Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual (CNITTD), în subordinea Ministerului Educației. CNITTD va elabora metodologii privind accesul elevilor, contractele de parteneriat, desfășurarea stagiilor practice și examenelor de certificare a calificărilor.
Finanțarea învățământului dual
Costul standard per elev va fi majorat cu 25% pentru unitățile care fac parte din consorții școlare sau consorții duale. Această suplimentare vizează sprijinirea programelor de formare practică și a colaborării dintre școli și mediul economic.
Învățământul dual la nivel liceal va fi completat de programe duale în învățământul superior, organizate din anul universitar 2024-2025, după autorizarea de funcționare provizorie de către ARACIS.
Prin această reformă, Ministerul Educației urmărește o tranziție graduală și coerentă către un sistem tehnologic modern, adaptat nevoilor economice și sociale ale României.
