Nicușor Dan solicită Parlamentului o nouă analiză a reglementărilor fiscale pentru consulate
Președintele Nicușor Dan a trimis Parlamentului, spre reexaminare, Legea privind serviciile consulare pentru care sunt percepute taxe. Actul normativ introduce taxe consulare pentru cetățenii străini, la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României din străinătate, menținând gratuitatea doar pentru cetățenii români. Legea vizează modificarea alin. (4) art. 18 din Legea nr. 36/1995 și completarea Legii nr. 198/2008, prin instituirea taxării anumitor servicii notariale prestate de oficiile consulare românești persoanelor fizice sau juridice străine.
„Misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României pot îndeplini anumite acte notariale la cererea atât a persoanelor fizice cât și juridice române, cât și la cererea persoanelor fizice sau juridice străine, în condițiile legilor și reglementărilor statului de reședință sau acordurilor bilaterale, dacă aceste acte produc efecte juridice în România”, se arată în cererea de reexaminare formulată de Nicușor Dan.
De asemenea, Ministerul Afacerilor Externe (MAE) va utiliza integral taxele aferente serviciilor notariale prestate la cererea persoanelor fizice sau juridice străine pentru plata cheltuielilor de repatriere a cetățenilor români decedați în străinătate, în cazurile în care familia nu poate suporta costurile, precum și pentru acoperirea cheltuielilor necesare funcționării oficiilor consulare ale României în străinătate.
În anexă sunt incluse taxele care urmează să fie percepute pentru serviciile prestate persoanelor fizice sau juridice străine, iar aceste taxe sunt exprimate în euro.
Nicușor Dan subliniază că legea ar crea „incertitudine și impredictibilitate”, datorită absenței unei definiții clare a termenului „străin”. Neclaritatea ridică întrebarea dacă acest termen se referă exclusiv la cetățenii din afara Uniunii Europene sau include și cetățenii europeni, din Spațiul Economic European (SEE) și Confederația Elvețiană.
Nicușor Dan afirmă că, având în vedere dispozițiile europene, este interzisă orice discriminare pe motiv de cetățenie între cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene. Aplicarea unor taxe consulare cetățenilor statelor membre ar putea constitui o diferență de tratament nejustificată.
Deși legea se referă la acte notariale care produc efecte exclusiv în România, prin efectele acestora, acestea pot fi utilizate și în afara țării sau pot implica principii sau domenii de reglementare ale Uniunii Europene. O diferență de tratament între cetățenii români și cei ai altor state membre ar putea afecta, chiar indirect, principiul nediscriminării consacrat de dreptul european.
Președintele solicită clarificarea sintagmei „cetățeni străini” și a regimului juridic al taxelor consulare și notariale, pentru a distinge între cetățenii Uniunii Europene, SEE și Confederația Elvețiană și cei din state terțe, cu scopul de a elimina posibilitatea contradicției cu normele și principiile europene.
În ceea ce privește utilizarea sumelor provenite din taxe pentru repatriere, președintele observă un „paralelism legislativ” cu norme deja aflate în vigoare, care reglementează același domeniu material într-o manieră suprapusă și contradictorie. Aceasta ar putea genera incertitudine în aplicarea normelor și riscuri de interpretare divergentă.
Senatul a adoptat această lege pe 18 decembrie 2023, ca prim for sesizat, iar pe 8 octombrie a fost adoptată decizional de Camera Deputaților.
