Strategiile ingenioase ale ‘Flotei fantomă’ a Rusiei pentru a ocoli sancțiunile globale
O creștere bruscă a interferențelor GPS pe mare permite „flotei fantomă” a Rusiei să evite sancțiunile occidentale, conform unui raport recent. Numărul navelor afectate de bruiajul GPS a crescut cu peste 500% din ianuarie, iar peste 1.000 de nave navighează acum sub pavilioane false, dublu față de cifra de acum nouă luni. Aceste practici au apărut după impunerea restricțiilor asupra exporturilor de petrol ale Rusiei în urma invaziei din Ucraina în 2022.
Transporturile de petrol din Rusia au atins un nou record, în ciuda intensificării sancțiunilor din partea Marii Britanii și UE. Michelle Bockmann, de la compania de date maritime Windward AI, afirmă: „În cei 25 de ani de când scriu despre Rusia și fluxurile globale de petrol, nu am văzut niciodată ceva asemănător cu ceea ce se întâmplă acum.”
Una dintre cele mai comune tactici folosite este schimbarea rapidă a înregistrării pavilionului și manipularea semnalelor de tracking prin sistemul global de identificare automată, o metodă cunoscută sub numele de spoofing. Aceasta este utilizată în special pentru transferurile ilegale de petrol către nave care nu sunt pe lista neagră.
Conform datelor de la Windward AI, numărul navelor afectate de bruiajul GPS a crescut cu 510% de la începutul anului, atingând 11.600 între iulie și septembrie. De asemenea, numărul navelor cu pavilion fals s-a dublat, depășind pentru prima dată 1.000.
Transporturile ilegale de petrol ale Rusiei se află într-un moment de cotitură, iar noile sancțiuni americane împotriva companiilor Rosneft și Lukoil sunt de așteptat să aibă un impact semnificativ. Aceste sancțiuni vor intra în vigoare pe 21 noiembrie și amenință instituțiile financiare care procesează plățile pentru transporturile de petrol ale acestor companii.
Rusia a accelerat utilizarea practicilor de transport maritim înșelătoare ca răspuns la schimbarea regimului sancțiunilor occidentale. Aliații occidentali au reacționat inițial lent, impunând în decembrie 2022 o limită de preț de 60 de dolari pentru exporturile de petrol rusesc. Această măsură a fost menită să afecteze veniturile Rusiei fără a scoate petrolul din lanțul global de aprovizionare.
În 2021, cei mai mari cumpărători de petrol rusesc erau China, Țările de Jos, Italia, SUA și Coreea de Sud. Acum, principalii cumpărători ai Moscovei sunt India, China și Turcia. Putin a început să adune o flotă fantomă de tancuri petroliere care operează în afara pieței occidentale de asigurări, permițând astfel exportul petrolului rusesc peste plafonul de preț.
Până în prezent, Marea Britanie a sancționat 540 de nave comerciale rusești, iar UE a vizat 480. Aproape două treimi dintre navele flotei ascunse identificate de Windward AI au fost sancționate de autoritățile de reglementare globale.
Volumul petrolului rusesc transportat pe apă a atins un nivel record la începutul lunii octombrie, ceea ce sugerează că sancțiunile afectează transporturile și fac exporturile Rusiei mai puțin eficiente. Sancțiunile impuse de SUA au un impact mai mare decât cele europene, iar ultimele măsuri vor afecta grav companiile petroliere rusești.
Administrația lui Donald Trump a decis să impună sancțiuni asupra Rosneft și Lukoil, două dintre cele mai mari companii petroliere din Rusia, ceea ce va afecta aproximativ jumătate din totalul exporturilor de petrol ale Rusiei. Amenințarea cu sancțiuni secundare a determinat rafinăriile indiene și companiile petroliere chineze să suspende achizițiile de petrol rusesc.
Chris Wright, secretarul american al Energiei, a declarat că SUA sunt pregătite să adopte o atitudine mai agresivă și că pot elimina o parte semnificativă din exporturile de petrol rusești, menținând totodată o piață echilibrată. Această clarificare din partea SUA ar putea determina Rusia să recurgă la măsuri și mai disperate în ceea ce privește transporturile de petrol.
Rusia va putea aplica strategii similare cu cele ale Iranului, folosind structuri complexe de proprietate și companii fantomă pentru a încerca să spele veniturile din tranzacțiile cu petrol. Aplicarea acestor măsuri va depinde de modul în care administrația americană va gestiona respectarea sancțiunilor.
