Trenuri rapide între capitalele europene: Când va fi finalizată rețeaua feroviară de mare viteză?
Comisia Europeană propune o rețea feroviară de mare viteză care ar reduce semnificativ timpii de călătorie între capitalele europene. Trenurile ar putea depăși 250 km/h, iar rute precum Berlin – Copenhaga sau Sofia – Atena ar putea fi parcurse în doar câteva ore. O rețea de cale ferată de mare viteză „cu adevărat europeană” ar putea fi finalizată până în 2040, conform anunțului făcut de executivul UE.
Noile legături transfrontaliere ar reduce dramatic timpul de călătorie între Tallinn și Riga la 1 oră și 45 de minute, comparativ cu 6 ore și 10 minute în prezent. La celălalt capăt al continentului, drumul dintre Lisabona și Madrid ar scădea la trei ore, de la nouă în prezent.
Comisarul european pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a subliniat că planurile arată cum ar putea fi creată o rețea feroviară de mare viteză, făcând călătoria cu trenul o alternativă mai atractivă la zborurile pe distanțe scurte și, posibil, chiar mai lungi. Deși există apeluri pentru creșterea transportului feroviar de ani de zile, călătoriile rapide transfrontaliere rămân rare din cauza priorităților naționale, infrastructurii insuficiente, sistemelor incompatibile, regulilor contradictorii și biletelor complicate.
În prezent, cei 12.128 km de cale ferată de mare viteză din Europa sunt concentrați în mare parte în patru state vest-europene: Franța, Germania, Italia și Spania. Europa Centrală și de Est rămâne „slab conectată”. Experți citați de Comisie estimează că este nevoie de 546 de miliarde de euro pentru a tripla dimensiunea rețelei de mare viteză, permițând trenurilor să circule cu peste 250 km/h.
Planul include o strategie de finanțare și va încerca să folosească fondurile europene pentru a stimula guvernele naționale și investițiile private, în special pentru infrastructură și material rulant. Tzitzikostas a promis propuneri legislative la începutul lui 2026 pentru a asigura achiziția biletelor transfrontaliere și extinderea drepturilor pasagerilor, astfel încât toți pasagerii să poată cumpăra bilete dintr-un singur loc.
Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC) a salutat inițiativa ca un progres pentru transportul durabil, menționând că consumatorii s-au confruntat cu rezervări complicate și servicii dezamăgitoare. Comunitatea Companiilor de Căi Ferate și Infrastructură (CER) a subliniat că obiectivul unor viteze standard de 250 km/h pe noile linii de mare viteză va permite feroviarului să concureze eficient cu zborurile pe distanțe scurte.
Cu toate acestea, expertul Jon Worth și-a exprimat îndoiala că aceste călătorii mai rapide se vor materializa, evidențiind lipsa detaliilor privind finanțarea și numărul redus de proiecte existente. El a pus la îndoială eficiența UE în implementarea proiectelor feroviare, subliniind că rezultatele au fost slabe în cazul rețelelor transeuropene și că nu există motive să se creadă că situația se va schimba în viitor.
