Rusia, criticată pentru că va „sărbători pe ruine” după renovarea teatrului din Mariupol
Cuvântul „copii” era scris cu litere mari și albe în curte, vizibil din cer, dar acest mesaj nu a avut impact. Bombardamentul aerian al Rusiei asupra Teatrului Dramatic din Mariupol, o clădire din epoca sovietică, a provocat moartea a sute de oameni, fiind considerat una dintre cele mai grave tragedii în războiul din Ucraina. Teatrul urmează să fie redeschis după trei ani și jumătate, în urma unui proiect de restaurare finanțat de Kremlin, ceea ce a fost perceput ca o insultă la adresa memoriei victimelor. „Evenimentele din 2022 au fost o încercare dificilă pentru oraș și pentru teatru”, se arată pe noul site web al teatrului. „Teatrul, împreună cu orașul Mariupol, renaște”.
Autoritățile au salutat revenirea „clasicilor ruși și sovietici” pe scena teatrului, inclusiv operele lui Alexander Pușkin și Anton Cehov. Aproximativ o mie de persoane se adăposteau în interiorul teatrului când acesta a fost atacat de avioanele de război rusești în martie 2022, iar grupurile pentru drepturile omului susțin că teatrul a fost lovit de două bombe de 500 kg. Se estimează că până la 600 de oameni au fost uciși în atac, dar capturarea de către Rusia a orașului Mariupol a complicat stabilirea numărului final al victimelor.
Lucrările de restaurare au fost efectuate de o companie de construcții din Sankt Petersburg, iar oficialii ruși au anunțat că acestea vor fi finalizate în următoarele săptămâni. Primele spectacole sunt programate pentru sărbătorile de Anul Nou, conform presei ruse. Dintre cei aproximativ două sute de angajați ai teatrului dinainte de război, aproximativ cincizeci au fugit în teritoriul controlat de Ucraina, iar unii continuă să activeze împreună. Cei care au rămas în Mariupol joacă în noul teatru controlat de Rusia, care susține spectacole într-o altă sală din oraș și a petrecut o mare parte din toamnă în turnee în teatrele din Siberia.
Consiliul municipal exilat din Mariupol, cu sediul în orașul Dnipro, a acuzat Rusia că intenționează să „cânte și să danseze pe oasele” victimelor bombardamentului. „După ocuparea Mariupolului, primul lucru pe care l-au făcut rușii a fost să împrejmuiască locul crimei. Acest lucru a fost făcut pentru a ascunde îndepărtarea molozului care conținea cadavrele victimelor”, a adăugat consiliul. Bombardarea teatrului a fost calificată drept „o crimă de război evidentă” de către Amnesty International. Printre cei adăpostiți în acel moment se aflau femei însărcinate, mame cu nou-născuți și copii din orfelinate locale.
La o lună după atac, Yuriy Butusov, un jurnalist ucrainean, a publicat o conversație interceptată între membri ai unei companii funerare ruse, care au fost însărcinați cu îndepărtarea cadavrelor din teatru. În 2023, soprana chineză Wang Fang a interpretat Katyusha, un cântec sovietic din al Doilea Război Mondial, în ruinele teatrului, cu ocazia vizitei unei delegații chineze în oraș. Rusia a negat că ar fi vizat teatrul, susținând că acesta a fost distrus de trupele ucrainene, fără a oferi dovezi în sprijinul acestei afirmații.
„Restaurarea acestui monument cultural a fost o chestiune de onoare pentru noi”, a declarat Denis Pușilin, liderul instalat de Kremlin în regiunea ocupată Donețk. Kremlinul a investit fonduri în reconstrucția orașului Mariupol, unde, conform Kievului, până la 95% din clădiri au fost avariate în 2022. Localnicii s-au plâns că multe dintre noile locuințe sunt construite defectuos și au fost ridicate în scopuri propagandistice.
Site-ul teatrului prezintă o imagine simulată a clădirii după finalizarea reconstrucției și un grup de oameni care privesc afișele pentru spectacolele Vaudevilles și A Soldier’s Soul and Fate ale lui Anton Cehov, precum și un musical bazat pe basmul fraților Grimm, Town Musicians of Bremen. Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a declarat că până la 20.000 de persoane au murit în Mariupol în primele săptămâni ale invaziei rusești. El a mai afirmat că proiectele de reconstrucție ale Rusiei sunt o încercare de a ascunde crimele comise. Ucraina susține că muncitorii din construcții au turnat beton peste cadavre și au folosit clor pentru a masca mirosul de carne putrezită.
