Revoluția digitală în automobilism: Mercedes inovează cu un volan inspirat din aviație
Automobilele se digitalizează tot mai rapid în epoca software-ului și a conducerii autonome. Mercedes-Benz a creat o direcție complet digitalizată, electronică, care nu mai folosește o coloană de direcție, ci doar semnal electric. Primul efect: un nou volan, similar cu manșa avioanelor.
Mercedes-Benz se pregătește să introducă în producția de serie noua direcție steer-by-wire, ceea ce reprezintă comenzi complet electrice transmise printr-un volan care nu mai utilizează o coloană de direcție mecanică, ci printr-un semnal electric care ajunge la bieletele de direcție acționate de motoare electrice.
Tehnologia a fost deja implementată de Tesla pe modelul Cybertruck, fiind apreciată de clienți pentru ușurința cu care este acționată de șofer. Principalele beneficii ale acestui sistem se referă la siguranța comenzilor și confortul conducerii, minimizând efortul depus de șofer. Un alt avantaj important este reducerea formei volanului, care nu mai necesită răsucirea de 360 de grade pentru viraje ample, ci permite un viraj complet cu doar 170 de grade.
Forma propusă de Mercedes imită aspectul manșelor de avion, fiind mai ergonomic și mai plat, ceea ce oferă mai mult spațiu pentru șofer și o vizibilitate mai bună a instrumentelor de bord. În plus, pentru viitoarele vehicule autonome, această formă va facilita plierea volanului în momentele în care controlul mașinii este cedat computerelor.
Direcția electrică a fost introdusă de peste două decenii, dar se referea doar la servodirecția electrică, care susține efortul aplicat de șofer volanului. Deși au existat critici legate de pierderea feedback-ului, evoluția tehnologiei a permis ajustarea parametrilor pentru a readuce senzațiile percepute de șoferi. Mercedes asigură că testele efectuate pe cel puțin un milion de kilometri au demonstrat că șoferul primește informații suficiente pentru a manevra mașina în siguranță.
„Steer-by-wire este un alt pas mare către mobilitatea de mâine și suntem mândri că vom lansa un astfel de sistem în 2026. Tehnologia permite o experiență unică pentru clienți, care depășește cu mult direcția singură. În combinație cu conducerea automatizată condiționat SAE Nivel 3, va permite o experiență de divertisment captivantă pe ecranele mașinii”, afirmă Markus Schäfer, Chief Technology Officer al Mercedes-Benz Group AG.
Setările direcției digitale vor putea fi reglate de fiecare producător în funcție de nevoile vehiculului și vor putea fi optimizate în timpul utilizării, în funcție de situație. Una dintre utilizările acestei tehnologii este direcția pe puntea spate, cu un unghi de virare de maxim 10 grade.
Mercedes-Benz a conceput o arhitectură de sistem redundantă, care se alătură senzorilor de înaltă precizie și unității de control de înaltă performanță. Aceasta asigură existența a două căi de semnal și, prin urmare, de două ori numărul de actuatoare necesare, precum și o sursă redundantă de date și alimentare la bord. Acest lucru asigură capacitatea de direcție constantă, „chiar și în cel mai improbabil caz de defecțiune completă”, afirmă Mercedes-Benz.
Mercedes are o istorie lungă de inovații în domeniul direcției autovehiculelor, începând cu prima manivelă de direcție din 1886, care a înlocuit frâiele căruțelor. Primul volan a fost introdus în 1894, iar în 1958 a lansat prima servodirecție pe modelul 300 (W 189), ca dotare opțională. În anii 1990, a fost introdusă servodirecția electrică, iar din 2020, Mercedes a implementat direcția pe puntea spate.
