Ce motivează retragerea Carrefour din România?
Economiștii români Cristian Păun și Radu Georgescu subliniază că intenția grupului francez de retail Carrefour de a-și vinde operațiunile din România reprezintă un semnal clar al deteriorării economiei. Radu Georgescu a afirmat în cadrul unei postări pe LinkedIn că „scăderea vânzărilor Carrefour în România reflectă direct intrarea economiei în recesiune”. Cristian Păun a adăugat că retragerea Carrefour nu trebuie privită cu entuziasm, ci ca un semnal de alarmă, menționând că „nu poate fi clar motiv de bucurie, de îngrijorare însă da”.
Economiștii consideră că scăderea consumului, măsurile de austeritate și lipsa de predictibilitate fiscală sunt motivele care determină marii retaileri să-și regândească prezența pe piața locală. Georgescu a descris această situație ca fiind „cel mai puternic mesaj de atenționare asupra economiei românești”. Conform publicației franceze L’Informe, Carrefour a angajat o bancă de investiții pentru a evalua interesul potențialilor cumpărători, în contextul dorinței sale de a ieși de pe piața românească.
Cristian Păun a criticat taxele excesive și atitudinea autorităților față de marile companii, subliniind că după ce au fost supuse unor impozite ridicate, marii retaileri nu au motive să rămână. „După ce i-am umplut de taxe, clar nu pleacă din acest motiv. (…) De ce ar mai sta aici? Mă mir că au rezistat atât”, a spus Păun.
Păun a criticat și atitudinea suveraniștilor care văd plecarea Carrefour ca pe o victorie, avertizând că acest lucru ar putea duce la creșterea prețurilor și la o calitate mai slabă a produselor. „Dacă vor fi mai puțini din ăștia, oare nu cumva prețurile și calitatea vor fi mai nasoale decât alea de le găseam prin Carrefour?”, a întrebat el.
Impactul economic al retragerii Carrefour
Radu Georgescu a subliniat că scăderea vânzărilor Carrefour în România este un indicator al recesiunii economice. În trimestrul 3 din 2025, vânzările Carrefour România au scăzut cu 2,5% comparativ cu trimestrul 3 din 2024. Georgescu a menționat că măsurile de austeritate adoptate de noul Guvern au condus la scăderea consumului și a încrederii în economie, afirmând că economia a intrat în recesiune în trimestrul al treilea din 2025.
Analizând datele financiare publicate de Carrefour, s-a constatat că retailerul a plătit în 2024 către statul român 126,5 milioane de lei impozit pe profit, reprezentând aproape 70% din profitul brut, la care s-a adăugat și impozitul de 1% pe cifra de afaceri, introdus de Guvernul Ciolacu. Această presiune fiscală face parte dintr-un context mai larg în care marii retaileri europeni își reevaluează prezența pe piețele afectate de taxele suplimentare.
