România, lider în UE la accidente fatale pe drumuri
România este țara din Uniunea Europeană cu cel mai mare număr de decese pe șosele, având 78 de morți la un milion de locuitori, conform unei analize a Comisiei Europene. În 2024, în întreaga Uniune Europeană, s-au înregistrat 19.940 de decese în accidente rutiere, România fiind urmată de Bulgaria, care are 74 de decese la un milion de locuitori. În contrast, Suedia și Danemarca au raportat cele mai mici cifre, cu 20 și respectiv 24 de decese la un milion de locuitori.
Informația vine în contextul recent al unui accident tragic în București, unde o femeie de 35 de ani și un copil de aproximativ doi ani, aflat în cărucior, au fost loviți de un autoturism pe șoseaua Berceni. Accidentul a avut loc cu o săptămână în urmă.
Comisarul-șef Bogdan Oproiu, șeful Direcției de Poliție Rutieră, a declarat într-o intervenție telefonică că siguranța rutieră în România a crescut față de anii 2017 și 2018. „România a revenit pe primul loc în anul 2024, înregistrând 78 de persoane decedate la un milion de locuitori, după ce, în anul 2023, am reușit să nu mai fim pe acest prim loc. Comparativ cu anii anteriori, precum 2017 și 2018, când țara noastră înregistra chiar și 98 de persoane decedate, se pare că siguranța rutieră a crescut,” a afirmat Oproiu.
În primele nouă luni ale acestui an, România a înregistrat 2.939 de accidente grave, soldate cu decesul a 940 de persoane și rănirea gravă a altor 2.352. Oproiu a menționat că față de aceeași perioadă a anului trecut, se observă o scădere cu 13% a numărului persoanelor decedate.
Principalele cauze ale accidentelor rutiere include viteza neadaptată condițiilor de drum sau viteza excesivă, care reprezintă 15% din aceste incidente, urmate de indisciplina pietonală, cu 14,5%, și neacordarea priorității de trecere a vehiculelor, cu 10%.
Oproiu a subliniat importanța educației în prevenirea accidentelor, afirmând că „totul pleacă poate de la educație”. Direcția Rutieră desfășoară numeroase activități legate de educația rutieră și a implementat un proiect cu finanțare europeană. De asemenea, radarele fixe sunt incluse în noul proiect „Siguranță în trafic”, care se axează pe îmbunătățirea siguranței drumurilor și facilitarea accesului cetățenilor la servicii digitale.
Proiectul este în transparență, iar Poliția Română primește propuneri de la societatea civilă pentru îmbunătățirea acestuia. Oproiu a menționat că se dorește crearea unui proiect bine adaptat condițiilor actuale.
