Miza uriașă a strategiei europene: planul UE de a determina companiile chineze să împărtășească tehnologia cu afacerile din Europa
Uniunea Europeană intenționează să oblige companiile chineze să cedeze tehnologia către firmele europene pentru a putea opera pe piața locală, conform unei inițiative recente menite să crească competitivitatea industriei blocului comunitar. Măsurile vizate se aplică firmelor care doresc acces în sectoare digitale și de producție esențiale, cum ar fi industria automobilelor și a bateriilor.
Regulile ar impune ca aceste companii să utilizeze o cantitate fixă de bunuri sau forță de muncă din UE și să adauge valoare produselor pe teritoriul Uniunii. De asemenea, se ia în considerare și impunerea unor asocieri în participațiune. Deși regulile, așteptate să fie anunțate în noiembrie, ar afecta tehnic toate firmele din afara UE, obiectivul este de a contracara puterea producătoare a Chinei care amenință industria europeană.
Manevra vine într-un moment crucial, în contextul în care produsele chinezești subvenționate au depășit industriile din UE, iar restricțiile impuse de Beijing asupra mineralelor din pământuri rare riscă să afecteze producătorii europeni. Vizarea Chinei, folosind chiar exemplul unor strategii protecționiste, ar putea provoca o reacție adversă și deteriora relațiile comerciale esențiale.
Thomas Grenier, purtător de cuvânt al Comisiei Europene, a declarat că se analizează mai multe măsuri pentru a promova o industrie europeană puternică, competitivă și decarbonizată. El a precizat că nu a fost luată nicio decizie finală cu privire la domeniul de aplicare și natura exactă a acestor măsuri.
Tensiunile dintre UE și China sunt deja ridicate, UE impunând recent dublarea tarifelor la importurile de oțel, ceea ce afectează importurile ieftine din China. În replică, Beijingul a anunțat noi controale la exportul mineralelor esențiale, determinând apeluri din partea UE pentru a limita dependența economică de China.
Uniunea Europeană a petrecut ultimii ani asigurând protecția producătorilor autohtoni de concurența chineză. Reglementările viitoare vor accelera acest efort, fiind incluse în propunerea legislativă denumită Legea privind accelerarea industrială. Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, a descris legislația ca o modalitate de a stimula industriile de generație viitoare ale Europei.
EA a subliniat importanța asigurării materialelor necesare pentru tehnologiile curate în Europa, afirmând: „Viitorul tehnologiei curate va continua să fie construit în Europa”. Planul UE imită strategia Chinei, care a impus de mult timp condiții stricte pentru firmele externe care doresc să intre pe piața sa.
În timp ce Europa se confruntă cu o creștere economică anemică și investiții slabe, grupurile de lobby au cerut Comisiei să considere măsuri drastice pentru a obține acces la tehnologiile în care China a obținut un avantaj. Victor van Hoorn, director al grupului industrial Cleantech for Europe, a declarat că este esențial ca investițiile străine în domenii precum bateriile să includă transferul de tehnologie și calificarea forței de muncă europene.
Un aspect cheie al viitoarei propuneri vizează sprijinirea industriei europene a vehiculelor electrice, concentrându-se pe transferurile de know-how în domeniul tehnologiei bateriilor. Producătorii auto din UE se bazează frecvent pe China pentru componentele vehiculelor electrice, ceea ce îi lasă în urmă în fața competitorilor chinezi, precum BYD.
Companiile auto chineze, precum BYD, își extind deja prezența în Europa, investind în fabrici și intensificând producția de baterii. Conform propunerii, producătorii auto străini care doresc să vândă mașini în UE ar trebui să se aprovizioneze local cu o anumită cantitate de bunuri și servicii, iar fabricile deținute de străini ar putea fi obligate să angajeze lucrători din UE. Pachetul propus va simplifica, de asemenea, procesul de autorizare pentru companiile europene.
