De ce evaluările elevilor se dezvăluie doar în privat și nu în fața clasei sau a părinților?
Conform metodologiei privind organizarea și desfășurarea evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a pentru anul școlar 2025-2026, rezultatele individuale obținute de elevi nu se afișează public, nu se comunică și nu se înregistrează în catalogul clasei. Măsura este fundamentată pe prevederile Legii Învățământului preuniversitar, care asigură protecția datelor personale ale elevilor, respectarea demnității și a imaginii proprii, precum și un tratament nediscriminatoriu din partea profesorilor și colegilor.
Astfel, profesorii nu vor anunța notele elevilor în fața clasei sau în cadrul ședințelor cu părinții, conform reglementărilor Ministerului Educației. Rezultatele nu pot fi afișate pe holuri sau în alte spații accesibile publicului, iar notele devin informații confidențiale, menite să asigure o evaluare corectă și lipsită de presiune publică.
Confidențialitatea rezultatelor individuale
Conform metodologiei din 23 septembrie 2025 (aprobată prin Ordinul nr. 6.405), rezultatele individuale obținute la evaluările naționale (EN-II-IV-VI) nu se afișează sau comunică public. Totuși, la solicitarea scrisă a elevului sau a părintelui/reprezentantului legal, punctajele pot fi echivalente în calificative/note și pot fi trecute în catalog.
Evaluarea testelor de la EN-II-IV-VI se realizează de cadrele didactice din fiecare unitate de învățământ. Fiecare test de la EN II și EN IV este evaluat de către două cadre didactice, iar pentru EN VI se formează echipe de trei evaluatori specializați în matematică, fizică și biologie.
Legislația în vigoare
La Capitolul VIII din Legea Învățământului preuniversitar 198/2023, este stipulat dreptul elevilor la protecția împotriva discriminării, respectarea imaginii și demnității proprii, precum și dreptul la evaluare obiectivă și corectă. Aceste drepturi sunt detaliate în Statutul elevului, aprobat prin ordin al ministrului educației.
Ministerul Educației a confirmat că reglementările privind comunicarea rezultatelor la EN II, IV și VI sunt în conformitate cu legislația europeană (GDPR) și au atât rațiuni legislative, cât și pedagogice.
Feedback personalizat pentru elevi și părinți
În anul școlar 2025-2026, evaluările vor include itemi care vizează competențe de alfabetizare funcțională, aplicabile în viața de zi cu zi a elevilor. Aceasta va permite o evaluare mai relevantă, care reflectă o nouă abordare curriculară.
Pașii practici pentru comunicarea rezultatelor includ analiza fișelor de evaluare de către cadrele didactice și comunicarea planurilor individualizate de învățare părinților. După informarea acestora, se va întocmi un proces-verbal în care părinții semnează pentru luarea la cunoștință a rezultatelor elevului.
Comisia de organizare a EN-II-IV-VI va monitoriza acest proces, asigurând confidențialitatea datelor, conform Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecția datelor personale.
