Ciocolata din Dubai, vedeta TikTok-ului, a provocat o explozie a prețului fisticului la nivel mondial!
O ciocolată artizanală din Dubai, umplută cu cremă de fistic, a câștigat popularitate pe TikTok, provocând o creștere globală a cererii și o penurie de fistic în țările producătoare principale, precum SUA și Iran. O tabletă de ciocolată, umplută cu o cremă verde de fistic, a devenit extrem de populară după ce a fost prezentată în diverse clipuri video, prima filmare adunând peste 120 de milioane de vizualizări la finalul anului 2023.
Creșterea cererii pentru fistic a dus la o penurie internațională de sâmburi de fistic, ingredient esențial în compoziția ciocolatei. Prețul fisticului a crescut de la 7,65 dolari la 10,30 dolari pe liră, conform lui Giles Hacking de la compania de comerț cu nuci CG Hacking. Această situație a fost agravată de o recoltă slabă în SUA, principalul exportator mondial, unde fisticul a devenit greu de găsit, majoritatea producției fiind vândută sub formă de nuci întregi, cu tot cu coajă.
În aceeași perioadă, producătorii iranieni au exportat cu 40% mai mult fistic către Emiratele Arabe Unite în cele șase luni până în martie, comparativ cu cele 12 luni anterioare. Febra ciocolatei din Dubai se bazează pe o tabletă care combină ciocolată cu lapte, aluat crocant cunoscut sub numele de kataifi și o umplutură de cremă de fistic, creată de ciocolatierul emiratez Fix, care vinde exclusiv în EAU. Produsul se numește Can’t Get Knafeh of It, un joc de cuvinte inspirat de desertul arab tradițional kanafeh.
Alte branduri de ciocolată de top, precum Läderach și Lindt, au lansat rapid produse cu fistic, dar se confruntă cu dificultăți în a satisface cererea internațională. Charles Jandreau, director general al Prestat Group, a declarat că cererea pentru aceste batoane a surprins industria: „Pare că a apărut de nicăieri. Dintr-odată o vezi în fiecare magazin de colț.”
