Fraude în transportul alternativ: O firmă din Constanța cu 500 de vehicule fictive
Fiscul a descoperit o fraudă masivă în domeniul transportului alternativ, cu prejudicii estimate la sute de milioane de lei. Procurorii DNA au deschis mai multe dosare penale în legătură cu această situație. Un exemplu notabil este o firmă din Constanța, înființată acum 2 ani, de un bărbat născut în 1901, ceea ce înseamnă că ar avea 124 de ani. Conform documentelor, aceasta ar trebui să aibă peste 500 de angajați, având în vedere flota sa de autoturisme. Cu toate acestea, anul trecut, firma avea doar doi angajați.
Fiscul a estimat prejudiciul la 175 de milioane de lei, fiind implicate aproape 130 de firme care funcționau ilegal. O singură firmă avea 230 de mașini, fără a deține casă de marcat, fără a declara veniturile și fără a înregistra legal contractele de muncă ale șoferilor, neplătind astfel obligațiile fiscale.
Modul de operare al firmelor
Companiile implicate operau prin intermediul unor contracte de comodat fictive. Astfel, șoferii își înscriau mașinile personale pe numele firmei, formalizând astfel înscrierea pe platformele de ride-sharing. Aceștia erau plătiți la negru, având veniturile nedeclarate. După ce încasau sumele de la platformele de ride-sharing, companiile opreau un comision (de obicei 15%), restul banilor fiind transferați șoferilor, de cele mai multe ori în numerar.
Declarații oficiale
Tudor Rudău, șeful Direcției Generale Anti-Fraudă, a subliniat că evaluarea riscului fiscal în domeniul transportului alternativ nu este o noutate. Începând cu 2022, au fost inițiate controale antifraudă, iar prejudiciile constatate au fost semnificative și în creștere. În 2022 s-au constatat prejudicii de 51 de milioane de lei, în 2023 de 55 de milioane, iar în 2024, prejudiciile au ajuns la 250 de milioane. Până la această dată, în 2025, prejudiciile depășesc 370 de milioane de lei.
Rudău a explicat că societățile implicate sunt paravan pentru platformele digitale de ride-sharing și nu dețin active, clădiri sau autoturisme. Prin contractul de comodat, șoferul își pune la dispoziție autoturismul pentru a efectua activități de transport alternativ prin intermediul acestor societăți paravan.
Măsuri viitoare
În urma acestui trend crescător de fraudare a instituțiilor statului, ANAF a decis implementarea, începând cu mai 2025, a unei declarații informative prin care operatorii de transport alternativ vor transmite lunar date de interes fiscal. Acest procedeu va permite ANAF să aibă o imagine detaliată a fenomenului și să descopere mai ușor fraudele.
Referitor la cazul din Constanța, Tudor Rudău a menționat că acesta este în atenția inspectorilor ANAF, însă bănuiește că vârsta cetățeanului (ucrainean) ar putea fi o greșeală de tastare, iar în alte documente ar putea apărea ca născut în 2001.
