Provocarea legală: Parlamentarii sub lupa transparenței în întâlnirile lor premergătoare proiectelor
Curtea Constituțională a României va discuta pe 5 noiembrie sesizarea AUR privind legea care îi obligă pe deputați și senatori să publice în Registrul unic al transparenței intereselor (RUTI) întâlnirile cu terțe persoane referitoare la modificarea sau completarea unor inițiative legislative. Actul normativ a fost adoptat pe 30 septembrie de plenul reunit al Parlamentului, cu 236 de voturi „pentru”, 13 „împotrivă” și 105 abțineri.
Legea prevede că întâlnirile între deputați, senatori și terțe persoane se vor înscrie în RUTI, indiferent dacă se desfășoară în Parlament, în birourile parlamentare din circumscripții sau în alte locuri prestabilite, în format fizic sau online. Inițiatorii proiectului sunt 16 parlamentari din PSD, PNL, USR, UDMR și minorități.
Legea stipulează că „Deputații și senatorii au obligația menținerii unui dialog deschis și echitabil cu cetățenii, respectiv cu persoanele terțe, pe problemele care îi interesează”. Transparența în colaborarea dintre senatori și deputați și persoanele terțe se realizează prin intermediul RUTI, o platformă publică accesibilă online, care permite publicarea întâlnirilor cu terțe persoane interesate de inițiative legislative aflate în procedură parlamentară.
Definirea persoanelor terțe
Actul normativ definește persoanele terțe ca fiind orice reprezentant mandatat al unei societăți comerciale, organizații de advocacy, asociații, fundații, organizații sindicale, organizații patronale sau camere de comerț interesate de o inițiativă legislativă. Atât deputații, cât și senatorii au obligația de a se înregistra în RUTI, creând un cont prin intermediul secretarului general al Camerei Deputaților sau al Senatului. Persoanele terțe trebuie, de asemenea, să se înregistreze în RUTI, actualizând datele anual și ori de câte ori este necesar; neactualizarea atrage eliminarea din RUTI.
Întâlnirile trebuie publicate în RUTI cu cel puțin 48 de ore înaintea desfășurării acestora. În cazul întâlnirilor neplanificate, informațiile trebuie publicate în termen de 48 de ore de la finalizarea lor. Informațiile ce trebuie incluse sunt numele persoanelor și entităților reprezentate, data și locul întâlnirii, precum și descrierea scopului acesteia.
Managementul RUTI și sancțiuni
Secretarul general al Camerei Deputaților și secretarul general al Senatului administrează platforma RUTI, iar birourile permanente reunite vor aproba un ghid de utilizare. De asemenea, se va elabora un raport anual privind funcționarea RUTI, care va include informații și date statistice. Nerespectarea prevederilor legale va atrage sancțiuni, inclusiv avertisment scris pentru senatorii sau deputații care nu respectă regulile de publicare.
Recomandările OCDE privind transparența
Inițiatorii proiectului invocă în expunerea de motive recomandările OCDE privind transparența, menționând că România vrea să adere la această organizație. Recomandările OCDE propun un set de principii pentru transparența interacțiunilor dintre decidenți și persoane terțe, asigurându-se astfel integritatea în procesele de luare a deciziilor publice.
Critici și susțineri
Proiectul a stârnit critici din partea unora dintre parlamentari. Deputatul UDMR Kelemen Hunor a afirmat că este „superficial, inaplicabil și nu are nicio legătură cu realitatea”, în timp ce deputatul AUR Florin-Bogdan Velcescu a subliniat neclaritățile în definiția persoanelor terțe. Pe de altă parte, deputatul PSD Mihai Ghigiu a susținut că proiectul va „crește calitatea politicilor publice”, iar deputatul PNL Fănică Ciobotaru a declarat că forma proiectului este „acceptabilă și bună” pentru atingerea obiectivului de aderare la OCDE.
Senatorul USR Violeta Alexandru a afirmat că proiectul este despre „transparența și accesul tuturor celor care vor, prin mijloace democratice, să prezinte un punct de vedere parlamentarilor”.
