Acțiune în justiție pentru stocarea neautorizată a azotatului de amoniu în portul Constanța
Problema depozitării ilegale sau neconforme a azotatului de amoniu pe platformele portuare a revenit în atenția opiniei publice. Un ofițer din cadrul Serviciului Siguranță Portuară a declarat că, timp de șapte ani, între 2018 și 2025, zeci de mii de tone de azotat de amoniu, o substanță oxidantă cu potențial exploziv (clasa 5.1 / UN 2067), au fost manipulate și depozitate în aer liber, în porturile Constanța Sud–Agigea și Midia, fără respectarea normelor de siguranță și fără autorizație de mediu. Operatorul Midia Internațional S.A., condus de Dan Moraru, nu a avut autorizație de mediu între 2018 și 2022, deși Compania Națională Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța (CN APM SA) a emis anual licențe de operare portuară, încălcând astfel prevederile O.U.G. nr. 195/2005 privind protecția mediului și H.G. nr. 804/2007 privind procedura de autorizare a activităților cu impact asupra mediului.
În martie 2019, o notă internă semnată de mai mulți angajați ai CN APM SA a arătat că 5.000 de tone de azotat de amoniu erau depozitate fără plan PSI și fără aviz ISU în incinta operatorului Midia Port Shipping S.R.L. din Portul Constanța Sud–Agigea. Cu toate acestea, conducerea CN APM SA nu a sesizat autoritățile competente, iar situația s-a perpetuat ani la rând, fiind ulterior mutată în Portul Midia, unde s-au depozitat cantități și mai mari de azotat de amoniu în condiții neconforme.
În 2024, ofițerul portuar a constatat personal că saci Big Bag plini cu azotat de amoniu erau depozitați în aer liber, expuși direct la soare, în incinta Midia Internațional S.A., fără protecție, fără ventilație și fără respectarea normelor SEVESO III. Deși au fost sesizate în scris autoritățile competente, nu au fost luate măsuri. Situația a fost remediată abia în luna iulie 2025, după mai multe sesizări către ISU Dobrogea, Garda Națională de Mediu, APM Constanța, Ministerul Transporturilor și Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanța.
O plângere penală a fost depusă împotriva tuturor persoanelor care, între 2019 și 2025, au tolerat sau ignorat această situație, pentru infracțiunile de abuz în serviciu (art. 297 Cod penal), neglijență în serviciu (art. 298 Cod penal), omisiunea sesizării organelor judiciare (art. 267 Cod penal) și neluarea măsurilor legale de siguranță publică (art. 349 Cod penal).
„Porturile românești nu pot funcționa pe tăcere și complicitate. Am acționat ca ofițer port și avertizor de integritate, respectând legea și jurământul profesional. România nu își mai poate permite o tragedie precum cea de la Beirut – iar ceea ce s-a întâmplat la Midia și Agigea este un semnal de alarmă pentru toate instituțiile statului”, a declarat ofițerul portuar implicat în acest caz.
