Franța îndeamnă Uniunea Europeană să accelereze mobilitatea militară
Franța solicită Uniunii Europene să îmbunătățească mobilitatea militară prin stabilirea de coridoare rapide de transport pentru trupe și echipamente, precum și prin desemnarea unui coordonator unic la nivel european. Autoritățile de la Paris avertizează că birocrația existentă încetinește reacția în caz de conflict, în special în contextul războiului Rusiei împotriva Ucrainei, care subliniază urgența unor măsuri concrete.
Comisia Europeană este așteptată să prezinte, la mijlocul lunii noiembrie, un pachet privind mobilitatea militară, destinat simplificării procedurilor și facilitării deplasării în întreaga Uniune. Oficialii francezi solicită identificarea rapidă a coridoarelor de mobilitate pentru armată și crearea unei autorități de coordonare care să asigure o deplasare rapidă a trupelor și echipamentelor spre est în cazul unui conflict major.
Generalul de brigadă aeriană Fabrice Feola, comandant al Centrului pentru Operațiuni și Sprijin în Transport al armatei franceze, a subliniat că în prezent, Franței îi poate lua peste 10 zile să obțină permisele necesare de la alte state membre pentru a desfășura personal sau echipament militar, în timp ce obiectivul european este de maximum cinci zile.
Pachetul privind mobilitatea militară
Franța conduce un batalion multinațional NATO în România, antrenează soldați ucraineni în Polonia în cadrul misiunii EUMAM a Uniunii și donează echipamente militare Kievului. Acordurile bilaterale cu alte state membre, care reduc timpul de obținere a permiselor, se aplică doar pentru tipuri standard de convoaie, cu limite în ceea ce privește numărul de trupe, vehicule și tipuri de echipamente.
Comisia Europeană va prezenta un pachet privind mobilitatea militară pentru a simplifica procedurile și a facilita deplasările pe întreg teritoriul Uniunii. Generalul Feola a menționat că reducerea timpului necesar pentru obținerea permiselor de trecere a frontierelor și digitalizarea documentelor vamale sunt realizabile și la îndemână. De asemenea, UE trebuie să identifice de urgență coridoare de mobilitate capabile să suporte echipamentele militare.
Coridoare de transport și investiții necesare
Discuții între statele membre, reprezentanți NATO, și comisarii europeni au avut loc în timpul verii pentru stabilirea coridoarelor. Patru astfel de coridoare au fost deja stabilite, cu 500 de proiecte prioritare identificate, inclusiv consolidarea podurilor și lărgirea tunelurilor. Comisarul Andrius Kubilius a declarat că blocul va avea nevoie de o investiție inițială de 70 de miliarde de euro pentru a adapta urgent coridoarele feroviare, rutiere, maritime și aeriene.
El a subliniat importanța unei autorități unificatoare care să coordoneze eforturile depuse de diferitele state membre pentru a asigura continuitatea transportului militar. Guvernele UE trebuie să colaboreze pentru a evita „competiția internă” în cazul unui conflict. Franța a reactivat o unitate interministerială de coordonare logistică pentru a facilita acest proces.
Colaborarea cu sectorul privat
Comisia Europeană a adoptat deja în aprilie o nouă legislație care facilitează autorizarea vagoanelor de personal integrate în trenurile de marfă. Trenurile sunt esențiale în contextul european, iar armata franceză a închiriat 150 de curse feroviare internaționale pentru 2024, o creștere semnificativă comparativ cu „câteva, mai puțin de cinci pe an” înainte de invazia Rusiei în Ucraina.
Majoritatea transporturilor de echipamente ale armatei sunt realizate cu resurse din sectorul privat, iar anul trecut, 90% din transportul de marfă al armatei franceze a fost efectuat folosind astfel de resurse. Armata colaborează îndeaproape cu compania națională de căi ferate, SNCF, pentru a îmbunătăți eficiența transporturilor.
