Revoluția mobilității în Germania
Taxiurile fără șofer au avut un parcurs dificil pe piața europeană, însă Germania va permite începând cu luna decembrie închirierea de mașini controlate de la distanță. Această tehnologie are potențialul de a face redundantă deținerea de mașini personale și de a schimba modelul de afaceri al companiilor de car-sharing.
Mașinile de închiriat controlate de la distanță diferă de taxiurile autonome care au câștigat popularitate în orașe precum San Francisco sau Shanghai. În acest caz, vehiculele sunt conduse de un șofer profesionist care controlează mașina dintr-o stație de condus de la distanță, utilizând un sistem similar cu un simulator auto. Șoferul operează mașina cu volanul și pedalele, având la dispoziție trei ecrane mari prin care primește imagini transmise în timp real de cele patru camere video montate deasupra mașinii. Prin intermediul căștilor, șoferul poate auzi tot ce se întâmplă în interiorul și exteriorul vehiculului, iar senzorii îi transmit informații despre denivelările sau gropile întâmpinate pe drum.
Compania Vay și serviciile sale
Compania Vay, fondată în 2018 la Berlin, are ca obiectiv revoluționarea mobilității în orașele europene. Berlinezii vor putea apela în curând la serviciile acestei companii, care a testat deja mașinile controlate de la distanță atât în SUA, cât și în Germania.
După ce un client închiriază o mașină, aceasta îi este livrată la locația de unde a fost comandată, fiind condusă de la distanță de un șofer Vay. Clientul va conduce mașina până la destinație, nemaifiind nevoie să găsească un loc de parcare, deoarece șoferul profesionist poate prelua controlul asupra mașinii și o poate parca dacă este necesar. Utilizatorii aplicației vor plăti exact pentru intervalul de timp în care au folosit mașina, iar Vay a anunțat că tarifele vor fi de două ori mai mici decât cele oferite de actualele companii de car-sharing.
Reglementările legale și perspectivele viitoare
Mașinile controlate de la distanță au fost deja testate în Las Vegas, unde există cadrul legal necesar pentru a opera vehicule fără șofer. Înainte de vacanța parlamentară din această vară, Germania a adoptat o lege care permite utilizarea în scop comercial a mașinilor controlate de la distanță în anumite zone, începând cu 1 decembrie. Deși această lege nu este la fel de „îndrăzneață” precum cea care permite companiilor precum Waymo sau Cruise să opereze mașini autonome, demonstrează dorința de a experimenta o nouă tehnologie.
Perspectivele meseriei de șofer la distanță
Thomas von der Ohe, directorul executiv și cofondator al Vay, a afirmat că scopul său este de a face inutilă deținerea de mașini personale, subliniind că orașele ar deveni mai sustenabile dacă oamenii ar renunța la achiziția unei a doua mașini sau chiar a primei. Cea mai valoroasă resursă a companiei sunt șoferii, iar Vay nu a întâmpinat dificultăți în recrutarea acestora, chiar și în contextul deficitului de forță de muncă calificată. Mulți șoferi de la distanță au fost atrași din rândul șoferilor Uber și al companiilor de taxi tradiționale, fiindcă au căutat o alternativă mai sigură la meseria lor.
Bartek Sztendel, unul dintre șoferii Vay, a remarcat că cei cu experiență în jocurile video se adaptează mai repede la noua tehnologie, dar a subliniat că cel mai important este să ai capacitatea de a rămâne calm și un puternic simț al siguranței și responsabilității.
